Dr. Stefanie Beninger

Faculty
Functietitel Universitair hoofddocent

Biografie

Dr. Stefanie Beninger (1982) is universitair hoofddocent Marketing aan Nyenrode Business Universiteit en een 4.TU Resilience Scholar. Ze is lid van het expertisecentrum Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode. Dr. Beninger heeft een PhD in Marketing van Simon Fraser University (Canada) en een MBA van Nyenrode Business Universiteit. Ze heeft ook Executive Education-certificaten behaald aan de Harvard Business School en de Kellogg School of Management.

Met behulp van voornamelijk kwalitatieve empirische methoden onderzoekt ze de rol van marketing in de samenleving, inclusief de impact op communities, met een focus op duurzaamheid en veerkracht. Ook doet ze onderzoek naar de implicaties van commerciële drones voor bedrijven, klanten en de bredere samenleving. Ze onderhoudt een doorlopende onderzoeksstroom naar marketingpedagogiek met betrekking tot de integratie van duurzaamheid in zakelijke klaslokalen. Naast publicaties in tijdschriften en hoofdstukken in boeken, is Dr. Beninger een fervent schrijver van cases. Ze is co-auteur van acht businesscases met Ivey Publishing, waarvan in totaal meer dan 60.000 cases zijn verkocht en waarvan er twee internationale bestsellers waren.

Dr. Beninger is momenteel werkzaam als editor voor Business Horizons sinds 2021. Ze is ook de vicevoorzitter van Media for the Macromarketing Society, waar ze zich bezighoudt met het bereik van de Journal of Macromarketing en de Macromarketing Society, en ze is lid van de raad van bestuur voor de International Society of Markets and Development. Dr. Beninger, een bekroonde reviewer, zit in een aantal redactieraden voor internationale academische tijdschriften.

Dr. Beninger was eerder assistentprofessor aan de IE Business School en was een Marie Sklodowska-Curie Fellow. Daarvoor werkte ze in marketing- en managementfuncties in Canada en Nederland. Ze geeft regelmatig gastlezingen over de hele wereld, ook als keynote spreker. Zij heeft courses gegeven over onder meer de grondbeginselen van marketing, marketinggeschiedenis, marketingstrategie, consumentengedrag, ethische kwesties in marketing en wereldwijde marketing.

Meest relevante publicaties

  • Watson, F., J. Stanton, S. Beninger, C. Domegan, A. Reppel and S.J. Shapiro (2022), Teaching what Society Needs: “Hacking” an Introductory Marketing Course with Sustainability and Macromarketing. Journal of Marketing Education, 44 (3), 375-389.
  • Beninger, S. and J.N.P. Francis (2022), Resources for Business Resilience in a Covid-19 World: A Community-Centric Approach. Business Horizons, 65 (2), 227-238.
  • Beninger, S. and J.N.P. Francis (2021), Collective Market Shaping by Competitors and its Contribution to Market Resilience. Journal of Business Research, 122 (January), 293-30.
  • Beninger, S. and S.J. Shapiro (2019), A Historical Review of Local Intermediaries in Impoverished Contexts, Journal of Macromarketing, 39 (3), 238-251.
  • Beninger, S., H. Ajjan, R. Mostafa, and V. Crittenden (2016), A Road to Empowerment: Social Media Use by Women Entrepreneurs in Egypt, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 27 (2/3), 308-332.
  • Beninger, S. and J.N.P. Francis (2016), Appropriation of Community Knowledge: Towards an Understanding of the Potential Harm and Benefits, Journal of Macromarketing, 36 (2), 183-197.
  • Beninger, S. and K. Robson (2015), Marketing at the Base of the Pyramid: Perspectives for Practitioners and Academics, Business Horizons58 (5), 509-51
  • Beninger, S. and K. Robson (2014), Creative Consumers in Impoverished Situations. International Journal of Business and Emerging Markets(4), 356-370.
  • Ajjan, H, S. Beninger, R. Mostafa, and V. Crittenden (2014), Empowering Female Entrepreneurs in Emerging Markets: A Conceptual Model, Organizations and Markets in Emerging Economies, 5 (1), 16-30

Informatie

Research collaboration area