Biografie
Dr. Jianhong Zhang is senior onderzoeker en universitair hoofddocent International Economics & Business aan Nyenrode Business Universiteit. Zij maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Entrepreneurship, Governance & Stewardship.
Ze kwam in 1999 als visiting scholar naar Nederland, nadat ze al tien jaar als universitair docent in China had gewerkt. In 2005 behaalde ze haar PhD in Internationale Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze daarna bleef werken als assistent-professor. In 2007 kwam ze naar Nyenrode als research fellow en in 2009 werd ze universitair hoofddocent.
Naast onderzoek en onderwijs hield Zhang zich bezig met het opzetten en onderhouden van de samenwerking tussen Nyenrode en Chinese universiteiten en instituten, was ze programmamanager bij het opzetten en uitvoeren van professionele trainingen en internationale studiereizen.
Zhang is een actief onderzoeker en heeft meer dan 60 academische artikelen gepubliceerd in peer-reviewed tijdschriften zoals: Journal of Business Ethics, Journal of Business Research, Party politics, International Business Review, The Journal of Technology Transfer, Management International Review en China Economic Review.
Interesses
Wandelen, planten kweken, breien en studeren.
Meest relevante publicaties
- Jiang J. & Zhang J. (2023). Does political ideology matter in Chinese cross-border acquisitions? Journal of Business Research, 161, 113829.
- Zhang, J., Gorp, D. van, Ebbers, H., Zhou, C., & Kievit, H. (2022). Organizational legitimacy of emerging multinational enterprises : An individual perspective. International Business Review, 31(6), 102615.
- Zhang, J., van Gorp, D., & Kievit, H. (2022). Digital technology and national entrepreneurship: An ecosystem perspective. The Journal of Technology Transfer, in press,
- Zhang, J., Zhou, C., & Ebbers, H. (2022). Good news is good news for new economic powers. International Communication Gazette, in press.
- Zhang, J. (2022). Liability of emergingness and EMNEs’ cross-border acquisition completion: A legitimacy perspective. International Business Review, 31(2), 101951.
- Jiang, J., Zhang, J., & Cao, H. (2021). Party determinants of FDI : Evidence from governing party fractionalization in government. Party Politics, in press.
- Zhang, J., Deephouse, D. L., van Gorp, D., & Ebbers, H. (2022). Individuals’ perceptions of the legitimacy of emerging market multinationals: Ethical foundations and construct validation. Journal of Business Ethics, 176, 801–825.
- Zhang, J., Zhou, C., van Gorp, D., & van Witteloostuijn, A. (2020). Willingness to work for multinational enterprises from emerging countries: The case of Chinese multinational enterprises in the Netherlands. International Business Review, 29(5), 101713.
- Zhang, J., He, X., Zhou, C., & van Gorp, D. (2019). Antecedents of corporate image : The case of Chinese multinational enterprises in the Netherlands. Journal of Business Research, 101, 389–401.
- Zhang, J., Jiang, J., & Noorderhaven, N. (2019). Is certification an effective legitimacy strategy for foreign firms in emerging markets? International Business Review, 28(2), 252–267.
- He, X., & Zhang, J. (2018). Emerging market MNCs’ cross-border acquisition completion: Institutional image and strategies. Journal of Business Research, 93, 139–150.
Publicaties
-
Publicatiedatum 12-7-2017Bestandsgrootte 26 KB
Informatie
- Research collaboration area
- Vakgebied