Jorieke de Vries-Goosen

Functietitel Gastspreker
Werkgever Jumbo Supermarkten

Informatie

Center
-
Instituut
-
Research collaboration area
-
Thema
-
Expertise
-
Sector
-
Vakgebied
-

Biografie

Jorieke de Vries-Goosen is Directeur Marketing bij Jumbo Supermarkten. Zij maakt deel uit van de Board van Jumbo. 

Na afronding van haar studies Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Utrecht en Beleid, Communicatie, Organisatie aan de Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam begon zij als accountmanager bij een aantal reclamebureaus. Zij werkte daar voor diverse klanten, vnl. in Retail, Automotive, Informatietechnologie en de Goede Doelenindustrie.

In 2009 begon zij bij Lidl, waar zij de reclameafdeling transformeerde naar een marketingafdeling, inclusief de introductie van een complete, gelaagde marketingkalender en 360-campagnes. Door stevige merkbouw wist zij de ietwat kille Duitse discounter om te turnen in een ware Lovebrand. Met bekroonde versafdelingen, producten die niet onder doen voor A-merken en iedere week verrassende thema’s. Zoals ze zelf zegt: “Voorheen gingen mensen naar Lidl omdat ze móésten, vanwege een kleine portemonnee. Nu gaan mensen naar Lidl omdat ze het wíllen, ongeacht de grootte van hun portemonnee.” De consistentie in campagnes, o.a. door de Lidl-flat, heeft er tenslotte voor gezorgd dat de merkwaarden van Lidl onuitwisbaar bij de Nederlandse consument zijn ingeprent.

Nevenactiviteiten

  • Eigenaar van De Vries Marketing Consultancy (o.a. interim-management/ directorship/ C-level marketing, marketingcommunicatie, branding en merkbouw)
  • Memberschip diverse boards, adviesraden & commissies (o.a. NCOI en Nyenrode)
  • Jurylid/-voorzitter marketing-, reclameawards en vakprijzen (o.a. Voorzitter SAN Jury)
  • Copywriting (long & short), pay-offs & oneliners

 

Kenmerkend werk van Jorieke

  • Groente- en fruitcampagnes die Lidl mede keer op keer de titel ‘Beste in groente en fruit’ bezorgden, door jarenlang consistent dezelfde eenvoudige en duidelijke boodschap te communiceren.
  • Lancering van het biermerk Kordaat, waarmee binnen twee weken een landelijke bekendheid van 87% werd gerealiseerd. Inmiddels is Kordaat biermerk nr. 2 in Nederland.
  • Onbekende merken middels 360-campagnes tot bekende merken met A-merk status maken, veelal m.b.v. bekroningen van onafhankelijke organisaties als de Consumentenbond. Denk aan W5 vaatwastabletten, het Delicieux feestdagenassortiment, Formil wasmiddel en Parkside klusapparatuur.

Interesses

Haar vrije tijd besteedt Jorieke vooral aan haar man, twee kinderen en vrienden. Met etentjes, borrels, vakantietripjes en filmavonden. 

Na haar positie als Marketing Director bij Lidl, is Jorieke vanaf januari 2024 gestart als Directeur Marketing bij Jumbo Supermarkten. Haar belangrijkste doel is de unieke formule van Jumbo zoals die oorspronkelijk bedacht is (‘elke dag de laagste prijs’, ‘het grootste assortiment’ en ‘Jumbo doet het net even anders’) als stevig fundament neer te zetten in alle merk- en marketingactiviteiten.