‘We moeten ons afvragen hoe verandering wél kan’

Landgoed
Publicatiedatum: 5-6-2018

Wat een BHAG is? Tot het verschijnsel tijdens het Strategic Leadership Program (SLP) van Nyenrode Business Universiteit werd behandeld, had Jeannette Goudriaan geen idee. Nu weet ze dat het een Big Hairy Audacious Goal (BHAG) is, een term uit het strategisch management. Het staat voor een doel dat bijna niet haalbaar is, maar daardoor juist nieuwe energie oproept. Goudriaan: ‘Nu ik de term ken, kom ik regelmatig BHAG’s tegen.’

Goudriaan is voorzitter van de raad van bestuur van Starlet, een organisatie die diagnostische en ondersteunende diensten verleent aan huisartsen en ziekenhuizen. ‘Doordat je vaak helemaal in je eigen stramien zit, ben je minder bezig met ontwikkelingen en trends op managementvlak,’ vertelt Goudriaan. Naast de BHAG werden tijdens de opleiding ook andere trends uitgebreid behandeld. ‘Na het afronden van de opleiding was ik weer helemaal up-to-date en weet ik hoe strategisch leidinggeven anders, beter en op een nieuwe manier kan. Het programma heeft mijn ogen geopend.’

Oncomfortabele onderwerpen

Strategisch leiderschap gaat over de toekomst. Toch denken we liever niet aan sommige scenario’s. Goudriaan noemt technische innovatie als voorbeeld: ‘Natuurlijk weten we wat ons te wachten staat; veel van ons werk wordt in de toekomst door robots overgenomen, dus mensen kunnen hun baan kwijtraken. Dat zijn oncomfortabele onderwerpen, die we liever vermijden. Toch zijn dit juist de thema’s waar we het tijdens de opleiding drie dagen lang wél over hebben gehad.’ Dat juist die veranderende samenleving Goudriaan bezighoudt, is niet verwonderlijk. ‘Ik werk in een zeer operationeel bedrijf, dus dan denk ik aan al die 250 mensen die bij ons werken, die in de toekomst allemaal hun baan kunnen verliezen. Wat gaan we dan doen? Daar moet je over nadenken. In dat opzicht is de opleiding absoluut een eyeopener.’

FutureFacts

Spreker Rob-Jan de Jong inspireerde Goudriaan met een manier hoe je over deze onderwerpen kan nadenken. Goudriaan: ‘Hij had een geweldig verhaal over ‘FutureFacts’. De technologische ontwikkelingen gaan alles op z’n kop zetten, maar dat kan je zowel positief als negatief uitleggen. Ik kan denken dat mijn organisatie door de robotisering failliet gaat óf dankzij de robotisering drie keer zo groot wordt. Het gaat erom dat je hier invloed op hebt door hier bewust over na te denken.’

Zelf is Goudriaan werkzaam in een sector die vaak terughoudend is als het op innovatie aankomt. ‘Wij zijn in Nederland heel goed in het buiten de deur houden van nieuwe technologieën. Mede door de opleiding ben ik me nog meer gaan realiseren dat wij vooral bezig zijn met waarom iets niet kan, terwijl we ons veel meer zouden moeten richten op hoe het wél kan en meer mee moeten gaan met veranderingen. Bovendien is het altijd zo dat er op een bepaald moment een commerciële partij komt die over alle bezwaren heenstapt. Die commerciële mensen zaten natuurlijk ook bij mij in de groep. Het contact dat ik met hen had, heeft mij ook weer een extra zetje gegeven om in kansen te denken.’

Goudriaan vertelt dat ze het SLP als een inhoudelijk sterk programma heeft ervaren: ‘Vooral strategische leiders van middelgrote tot grote organisaties kunnen er veel van opsteken. Vaak word je niet automatisch met dit soort informatie gevoed. Het is dan heel nuttig om je kennis bij te spijkeren en een realitycheck te ondergaan.’

Tijdens het Strategic Leadership Program (SLP) nemen deskundige docenten en inspirerende sprekers je mee naar de wereld van de toekomst. Welke koers vaar je met je organisatie? Na het volgen van dit programma ben je op de hoogte van de laatste termen en ontwikkelingen op het gebied van strategisch leiderschap. SLP is een waardevol programma voor directie en management van middelgrote en grote bedrijven.

Gerelateerde opleidingen

  • Strategic Leadership Program

    Startdatum: 11 feb 2025, 13 mei 2025, 7 okt 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Geef een nieuwe impuls aan je strategisch leiderschap met de nieuwste kennis over strategie, digitale transformatie, business model (innovatie), verandermanagement en besluitvorming.