Type:
Community
Publicatiedatum:
10-6-2022
“Wij gaan voor een gezonde kleur zonder de schadelijke effecten van de zon, oftewel: sunless tanning”, vertelt Sophie Hennekens, mede-eigenaar van ROQUEBRUN. Haar collega Chiara Bakker vult aan: “Dermatologen wijzen al langer op het gevaar van ‘bakken in de zon’. Onze missie is dan ook om deze awareness te vergroten en mensen een natuurlijk product te laten gebruiken voor hun zongebruinde kleur.”
Start-up ROQUEBRUN houdt kantoor in de incubator van Nyenrode Business Universiteit in Amsterdam. Hier worden studenten en alumni zoals Sophie en Chiara ondersteund in het verder ontwikkelen van hun zakelijke ideeën tot toekomstbestendige, succesvolle bedrijven.Sophie: “Ik zat voorheen in het JVC-bestuur en had daardoor contact met Carlijn Wentzel, directeur van de Nyenrode-locatie in Amsterdam. Zij stelde voor om ons aan te sluiten bij de Nyenrode Incubator. Een goede keuze: we hebben hier de gezelligheid van een kantoor, en vooral het netwerk helpt enorm.” Chiara licht toe: “Je leert hoe anderen dingen aanpakken, waar ze tegenaan lopen en legt interessante contacten. Zo werken we bijvoorbeeld samen met mede-incubator Daily Flowers: ontwikkelaars van een innovatieve automatiek voor bloemen.”
Ondernemen en zonnen
Sophie en Chiara kennen elkaar van hun bacheloropleiding aan de Inter College Business School, en zijn daarna samen de fulltime MSc in Management aan Nyenrode gaan volgen. Beiden hadden de wens om ondernemer te worden, vertelt Chiara: “We willen in ons werk vooral eigen inbreng en flexibiliteit hebben.” De twee hadden samen al ervaring opgedaan met het opzetten van een cosmeticabox. Chiara: “Het was een flop, maar we hebben er veel ervaring mee opgedaan. En we hebben geleerd dat we elkaar goed aanvullen.”Sophie en Chiara gingen al jaren samen op vakantie in Roquebrun, Zuid-Frankrijk. Daar voerden ze regelmatig discussie over het wel of niet insmeren en de effecten van de zon. Sophie: “Chiara verbrandde door de zon en zei dan: vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje”. Toen Chiara pigmentvlekken kreeg die erger werden in de zon ontstond het idee om het anders aan te pakken, maar dan wel op een gezonde manier. “In tegenstelling tot bestaande zelfbruiners wilden we een vegan product met natuurlijke ingrediënten ontwikkelen – zonder parabenen, alcohol en parfum. Zo hebben we wél de bruine kleur, maar niet de schadelijke stoffen van een zelfbruiner of de zon zelf.”
Testen en doorgroeien
Het ondernemersduo heeft de natuurlijke formule zelf laten ontwikkelen bij een partij in Engeland, en nam een jaar de tijd om te testen en perfectioneren. Chiara: “We namen onze eigen ervaring met zelfbruiners mee, zoals het belang van geur, geen oranje vlekken willen krijgen en rekening houden met gevoeligheid van de huid. Daarnaast hadden we via onze studie aan Nyenrode alle facetten van het bedrijfsleven leren kennen. En verder werkten we vooral op basis van trial-and-error.” Sinds november 2021 is ROQUEBRUN officieel gelanceerd. Sophie: “We zijn van één order per week al naar meerdere orders per dag gegroeid. Hier zetten we vooral de kracht van social media voor in. Afgelopen week is onze omzet bijvoorbeeld enorm gestegen na een TikTok-post van een influencer.”ROQUEBRUN heeft een grote ambitie, vertelt Chiara: “We willen het grootste zelfbruinermerk van Europa worden, met een eigen Research-and-Development-afdeling. Hiermee willen we uitbreiden naar zonbeschermingsproducten, zodat we ook op een gezonde manier kunnen blijven genieten van de zon.” Sophie: “Onze belangrijkste uitdaging is nu om merkbekendheid op te bouwen en zowel vrouwen als mannen te bereiken. Daarnaast merken we dat mensen slechte ervaringen hebben met andere zelfbruiners, waardoor mensen bang zijn dat ze een oranje tint of vlekken krijgen.”
Het gaat vooral om beginnen
Zowel Sophie als Chiara hebben het ondernemerschap van huis uit meegekregen. Sophie: “Mijn moeder heeft een paardenfokkerij, mijn vader zit in de isolatiewereld. Ik heb van hem geleerd dat het vaak minder moeite kost om iets nu direct te doen, dan het te blijven uitstellen.” Chiara: “Mijn ouders hebben samen een onderneming in spoorwegmaterialen. Van hen heb ik vooral een positief beeld meegekregen over wat het betekent om te ondernemen, en ik heb geleerd om niet vooraf beren op de weg= te zien.”Als tip aan andere ondernemers geeft Chiara mee: “Je moet het gewoon gaan doen, en niet te veel nadenken. Begin, dan valt het vanzelf op z’n plek. Of niet, en dan probeer je iets anders.” Sophie vult aan: “Inderdaad: gewoon gaan. Maar stop er wel tijd en moeite in. Het komt niet vanzelf.”
Nyenrode Incubator
Gelegen in het hart van Amsterdam belichaamt de Nyenrode Incubator de kernwaarde Ondernemerschap van de universiteit, door studenten en alumni te ondersteunen in het laten uitgroeien van hun zakelijke ideeën tot toekomstbestendige en impactvolle bedrijven. Vanuit hun eigen werkruimte, ondersteund door coaching en met toegang tot faculteitsleden en de Nyenrode-alumni, worden onze ondernemers klaargestoomd om hun bedrijf verder te laten groeien. Lees meer.
Gelegen in het hart van Amsterdam belichaamt de Nyenrode Incubator de kernwaarde Ondernemerschap van de universiteit, door studenten en alumni te ondersteunen in het laten uitgroeien van hun zakelijke ideeën tot toekomstbestendige en impactvolle bedrijven. Vanuit hun eigen werkruimte, ondersteund door coaching en met toegang tot faculteitsleden en de Nyenrode-alumni, worden onze ondernemers klaargestoomd om hun bedrijf verder te laten groeien. Lees meer.
Gerelateerde opleidingen
-
(Pre-) Master of Science in Management | Full-time
Startdatum: augustus 2025Taal:- Engels
Locatie:- Amsterdam
- Breukelen
Deze master in management duurt 16 maanden (inclusief pre-master), heeft 3 specialisaties en geeft jou de beste kansen op de wereldwijde arbeidsmarkt.
Bekijk opleiding