Het belang van Digitalisatie en Partnerships

Sfeerimpressie themadag
Type: Opinie
Publicatiedatum: 16-10-2019

Kuldip Singh is binnen Innogy verantwoordelijk voor de digitale en data activiteiten in de internationale Retail business. Vanuit deze rol leidt hij de digitale transformatie en dit doet hij samen met de 6 key markten: Nederland, Duitsland, Belgie, Hongarije, Tsjechie en Polen Door middel van een gezamenlijk digitaal programma om impact te realiseren voor Innogy's 22 mio klanten en de business te helpen versnellen.

Innogy is een carve-out vanuit RWE en separaat naar de beurs gebracht in oktober 2016 om in te zetten op hernieuwbare energie, verduurzaming van onze maatschappij en digital in te zetten om dit alles te versnellen. Helaas heeft ook Innogy nog wat legacy in de verschillende landen, maar er wordt hard ingezet om aan de digitale front-ends en in de digitale producten en diensten het verschil te maken voor de klanten. Dit doen we door een gezamenlijk digitaal programma, dat bestaat uit verschillende pijlers die gericht zijn op het adresseren van zogenaamde ‘digitale value pools’, denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van en inzetten van AI over de gehele klantreis. Maar ook zaken als ‘capability development’ zijn van groot belang als ook strategische partnerships.

Het digitaal programma realiseren wij in nauwe samenwerking met externe partners, denk hierbij aan start-ups uit Silicon Valley of Israel (gescout via onze innovationhub outposts), maar ook de grote tech-partijen werken we nauw mee samen (AWS, Google, Microsoft etc). De klant en de klantpropositie zijn altijd het vertrekpunt: we kijken waar we zelf expertise in kunnen brengen en waar partners nodig zijn, die ons helpen snelheid te maken. Onze strategie is zorgdragen voor datagedreven producten en diensten, die schaalbaar zijn over onze landen heen en ons ook mogelijkheden geven om industrie overstijgend relevant te worden met onze data-inzichten via bijvoorbeeld de slimme meter, of de e-thermostaat etc.

Drieënhalf jaar geleden heeft Kuldip vanuit de digitale media sector de overstap gemaakt om meer ‘purposeful’ bezig te zijn: een sector als de energiesector verder te helpen versnellen in de digitalisering met als doel verduurzaming van onze maatschappij. Dat ging niet vanzelf: we moeten zorgen dat we het over hetzelfde hebben als management binnen Innogy, een gemeenschappelijk kader hebben rondom digital, en van daaruit werken aan een gedragen digitaal programma, dat impact moet realiseren. Daar is veel change management voor nodig geweest en ook evangeliseren: waarom is digital relevant voor jou als manager en waarom moesten we er gisteren al mee van start? En dan natuurlijk ook de ‘wat’ en ‘hoe’ vraag, die allemaal bij elkaar komen in het digitale programma. In mijn eerste jaar spendeerde ik 70% van mijn tijd aan change management en evangelisatie, dat heeft zijn vruchten afgeworpen: er is nu veel draagvlak voor en de business wil steeds sneller en meer!

KULDIP SINGH

Mijn boodschap is heel simpel: digital is de basis voor disruptie van vele sectoren. Energie is daar ook zeker een van. Er zijn natuurlijk ook veel kansen voor grote partijen als Innogy, die met een klantenbase van 22 mio snel kunnen schalen met nieuwe digitale proposities en aan de basis kunnen staan voor hele nieuwe digitale ecosystemen. Industrie-overstijgend. Daarover vertel ik meer tijdens de themadag 'Ambidextrie en Digitale Ecosystemen'

De tijden dat je als onderneming alleen succesvol kan zijn, zijn al lang voorbij. Partnerships staan aan de basis voor vele succesvolle nieuwe ecosystemen die ontstaan. Voor mij zijn partnerships met start-ups, maar ook met grote tech partijen, een belangrijke basis voor de toekomst en voor onze groei.

Kuldip Singh is werkzaam als Digital Data Director bij Innogy Retail, een grote Duitse energie onderneming die inzet op hernieuwbare energie en verduurzaming.