Tijdens de eerste coronalockdown in maart 2020 gooide Nyenrode het roer om: Fysieke onderwijsruimten werden getransformeerd naar online leeromgevingen. Docenten en hoogleraren zochten en vonden nieuwe mogelijkheden om een optimale leerervaring te geven. Professor Lidewey van der Sluis, hoogleraar Organizational Leadership & Talent Management ontwikkelde zelfs een nieuwe onderwijsvorm: Bring Your Own Nyenrode Alumnus (BYONA). In dit onderwijsconcept nodigen haar MBA-studenten oud-Nyenrodianen uit om in een online sessies werkervaringen en visies uit te wisselen. “Als de studenten niet de wereld in kunnen, brengen we de wereld bij de studenten”, zo redeneerde Van der Sluis. De BYONA-sessies sloegen enorm aan en zijn een blijvend onderdeel van het internationale MBA-programma van Nyenrode geworden.
“Met deze onderwijsinnovatie hebben we de uitgangspunten van onze opleiding gekoppeld aan de nieuwe situatie en maken we digitaal gebruik van de kracht van Nyenrode als professioneel ecosysteem”, aldus Van der Sluis.
Krenten uit de pap
Binnen de module Organizational Leadership & Talent Management van het fulltime MBA programma zijn bedrijfsbezoeken een belangrijk onderdeel. Studenten nemen een kijkje in de keuken van organisaties in binnen en buitenland. Bij voorkeur bij bedrijven waar een Nyenrode-alumnus aan het roer staat. Tijdens deze bezoeken vertellen zij over hun professionele ontwikkeling na hun opleiding aan Nyenrode en hun opgedane inzichten op het gebied van leiderschap en talentmanagement. Van der Sluis: “Studenten ervaren dit onderdeel als een waardevol, leerzaam en inspirerend onderdeel van de module. De bedrijfsbezoeken leveren contacten op en inzichten in het vak vanuit de praktijk. De ‘company experiences’ zoals we ze noemen, zijn echt de krenten in de pap.”
Om de kwaliteit van deze beleving ook in een digitaal tijdperk te garanderen, bedacht Van der Sluis de BYONA-sessies: digitale bedrijfsbezoeken met Nyenrode-alumni naar keuze die waar ook ter wereld werkzaam zijn. Immers, digitaal bestaan er geen reis- en tijdbeperkingen. De sessies duren twee à drie uur en worden voorbereid door de huidige studenten. Zij leggen contact met een Nyenrode-alumnus naar keuze en stemmen in groepen van 4 à 5 studenten de inhoud van de sessie af met de docent en alumnus. Hierdoor leren de studenten samen te werken en gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen. Daarnaast is het een mooie en effectieve manier om te netwerken. Het resultaat?
Studenten leren van oud-studenten en vice versa. De verschillende generaties ontdekken nieuwe perspectieven op leiderschap en reflecteren op normen, waarden en overtuigingen in organisaties. “Het format inspireert en activeert. Het zet studenten aan om na te denken over wat en hoe zij het na hun studie willen gaan doen, als leader, entrepreneur en steward”, legt Van der Sluis uit. “Tegelijkertijd kunnen oud-Nyenrodianen leren van de ideeën en vragen van de nieuwe generatie Nyenrode-studenten.”
Blijvend succes
De BYONA-sessies leidden tot enthousiaste reacties: “Ik heb genoten van de BYONA-sessies. Niet alleen omdat het alumni van Nyenrode zijn, maar ook vanwege onze gedeelde ervaring met het volgen van een MBA aan Nyenrode. Voor mij voelt het als een gedeelde connectie en een gevoel van kameraadschap. Ik denk dat dit is wat ze bedoelen met de Nyenrode-ervaring. Voor mij waren BYONA-sessies dan ook een hoogtepunt van de Nyenrode leerervaring”, aldus Marike Beindorff, FTMBA20-21 Alumna.
Van tenminste één van de studenten weten we dat hij een baan kreeg aangeboden direct na een BYONA-sessie. De uitgenodigde alumna was onder de indruk van de kennis en leerhouding van de betreffende student. Ze hielden contact en na het afstuderen mocht de student direct bij haar aan de slag. Een prachtig gevolg van slechts één van de 6 magische BYONA-sessies.
Documenten
-
Publicatiedatum 19-11-2021Bestandsgrootte 432 KB
Een impact case omvat een portfolio van onderzoek rondom een centraal thema, met een focus op het bereik en de impact van dat onderzoek. De impact cases zijn goed leesbaar voor een breed publiek, tonen aan hoe Nyenrode de verbinding met de praktijk versterkt en hoe faculteitsleden praktische oplossingen vinden voor relevante en actuele uitdagingen in de praktijk.
De impact cases zijn ingedeeld in de categorieën Leadership, Entrepreneurship, Stewardship en Educational.
Alle cases vind je hier.