Circulaire mutsen: de cirkel rond op Nyenrode

Impactcase van de maand: ‘Circular beanies: closing the circle at Nyenrode.'
Publicatiedatum: 21-11-2022

Wie dacht dat Nyenrode Business Universiteit zich puur toelegt op onderwijs en onderzoek heeft het mis; de universiteit verkoopt namelijk ook circulaire mutsen van gerecycled katoen van gedragen kleding. Door te investeren in een idee van studenten draagt de universiteit een klein steentje bij aan het verduurzamen van de textielindustrie. 

De internationale textielindustrie verandert in rap tempo. En dat is nodig ook, want arbeidsomstandigheden van textielarbeiders en de impact op het milieu zijn al jaren onderwerp van discussie. Een circulair businessmodel wordt dan steeds meer een noodzaak, met als doel veilige, duurzame en recyclebare textielproducten te maken en deze door reparatie, hergebruik en recycling zo lang mogelijk te gebruiken.

Circulair Katoen

Een voorbeeld daarvan vind je dicht bij huis, op de campus van Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. Want daar kregen Milah Wouters, Lise Hordijk en Danielle Schouten tijdens de Masterclass Duurzaam Ondernemen het idee om het initiatief Circulair Katoen op te richten, en samen met Anita de Wit en Esther Verhoef mutsen te maken die tenminste voor 40% uit van circulair katoen bestaan. Dat wil zeggen: 40% gerecyceld katoen afkomstig van door consumenten gedragen kleding. Nyenrode steunde hun initiatief door 200 mutsen te kopen als relatiegeschenk, en met de opbrengst hiervan kunnen de initiatiefnemers onderzoeken of het mogelijk is om mutsen te produceren die uit 50% of 60% circulair katoen bestaan.

Pionier

Momenteel wordt onderzocht of het percentage gerecycled katoen verhoogd kan worden met behoud van kwaliteit van de sterkte van de stof. Hierbij wordt ook gekeken hoe met name gebruikte kleding van consumenten hiervoor benut kon worden, in tegenstelling tot het gebruikelijke knipafval van de fabrieksvloer. Het idee is de verhouding 40% post-consumer gerecycled katoen, 40% katoen en 20% Tencel aan te passen; Circulair Katoen wil mutsen maken van ten minste 50% gerecycled post-consumer katoen en gemengd met alleen Tencel. Met Tencel wordt het hoge watergebruik en toepassing van pesticiden bij de productie van katoen vermeden. In de praktijk blijkt dit vooralsnog makkelijker gezegd dan gedaan, onder meer omdat machines sneller kapot kunnen gaan en zelfs vlam kunnen vatten, en omdat er weinig tot geen partijen zijn die al ervaring hebben met dit innovatieve productieproces. Maar Circulair Katoen baant als een ware pionier de weg met hulp van Nyenrode en hierdoor is de cirkel rond: een idee dat op Nyenrode in de collegebanken ontstond, is nu terug te vinden in de Nyenrode shop.

Lees meer

Michael Brussel, Inkoop en Contractmanagement aan Nyenrode Business Universiteit, en professor Sustainable Business and Stewardship André Nijhof schreven een impact case over de ontwikkeling van deze circulaire mutsen, samen met de initiatiefnemers: Milah Wouters, Lise Hordijk, Danielle Schouten, Anita de Wit, en Esther Verhoeff.

Muts bestellen? Ga naar onze webshop.

 

Documenten

Een impact case omvat een portfolio van onderzoek rondom een centraal thema, met een focus op het bereik en de impact van dat onderzoek. De impact cases zijn goed leesbaar voor een breed publiek, tonen aan hoe Nyenrode de verbinding met de praktijk versterkt en hoe faculteitsleden praktische oplossingen vinden voor relevante en actuele uitdagingen in de praktijk.

De impact cases zijn ingedeeld in de categorieën Leadership, Entrepreneurship, Stewardship en Educational Innovation.

Alle cases vind je hier.