Afgelopen weekend ontvingen Herman van der Meulen en Cees Koomen diverse awards. Van der Meulen ontving de Teaching Beyond Teaching Award in het BSc in Business Administration programma namens de BScBA cohort 2019 en de Best Lecturer Award in het Parttime MSc in Management Programma (PtMsc24). Koomen ging naar huis met de Professor of the Cohort Award in het BSc in Business Administration programma (cohort 2019).
Koomen rondde zijn Master of Science in Management aan Nyenrode Business Universiteit in 2000 af. Vanaf 2006 begon hij met college geven aan Nyenrode onder begeleiding van Van der Meulen. In enkele jaren veranderde de “meester-gezel” relatie in een gelijkwaardige “meester-meester” relatie en een hechte vriendschap.
Beide hebben inmiddels samen 23 awards op hun naam staan op basis van uitverkiezing door de studenten van diverse jaargangen en programma’s. Wat is het geheim van dit succes? Al in een eerder interview liet Van der Meulen blijken dat: “deze Teaching Beyond Teaching Award hem in het hart raakt.” Het is volgens hem precies waar college geven over gaat en waar zijn taak als docent ligt.
Studenten op nummer 1
De lessen van Van der Meulen en Koomen zijn allesbehalve saai. “We maken, ieder op onze eigen manier, de lessen zo afwisselend mogelijk. Geen urenlange monologen, maar veel interactie met de klas”, laat Koomen weten. Ook onderwijsvernieuwing met digitale tools als de Financial Mindmap en flipped class rooms worden toegepast – en bij inhoud hoort ook humor en actie met de studenten.
Het fundament is een veilige vertrouwde leeromgeving waarin de student volledig zichzelf kan zijn volgens de heren. Van der Meulen: “De student verkent, op basis van een goede (digitale) voorbereiding, in verwondering en met een open mind zonder vooroordeel samen met ons de lesstof in en waar nodig buiten het klaslokaal. Het is daarbij essentieel dat de student het gevoel en beleving heeft ten allen tijde bij ons terecht te kunnen. Oftewel innerlijke gastvrijheid vanuit oprechte aandacht.” Van der Meulen vraagt wel een “triple-A” mentaliteit in en buiten de klas: alert, aandachtig en actief aanwezig zijn.
Koomen noemt het wederzijds begrip, respect met gevoel voor de belevingswereld van verschillende generaties: “De interactie is gebaseerd op gelijkwaardigheid en kent een informeel karakter.” Koomen vraagt met name een strikte voorbereiding en kan zelfs wat streng zijn voor de groep, waardoor er naar eigen zeggen ruimte ontstaat voor plezier. De waardering hiervoor te mogen ontvangen is voor Koomen daarom extra bijzonder.
Genomineerd én bekroond
De Nyenrode Teaching Awards wordt jaarlijks toegekend aan de Teacher of the Cohort. Vanaf 2020 werd ook de Teaching Beyond Teaching Award door de BScBA studenten geïnitieerd. Deze award gaat verder dan de Nyenrode Teaching Award.
Van der Meulen zegt er het volgende over: “Deze award is de spiegel van hoe wij onszelf als persoon in de relatie met de student laten zien. Oprechte nieuwsgierigheid en interesse heeft te maken met er op een bepaald moment zijn, dat stopt dus niet bij een collegezaal.”
Deze award is in 2020 en 2022 aan Van Der Meulen en in 2021 aan Koomen toegekend. Koomen laat weten: “Het college geven zit in het bloed en deze award is een onderkenning van een Nyenrode connectie die tot stand komt tijdens de opleiding.” Beide zijn zeer vereerd met de awards en feliciteren alle graduates van harte met hun geweldig geleverde prestaties en diploma.
Nieuwsgierig geworden naar de BSc in Business Administration of de parttime MSc in Management? Kijk wat Nyenrode jou (nog meer) te bieden heeft.