Meer invloed hebben en meer impact kunnen maken. Dat is de ambitie van marketeers die willen groeien in hun vak. Het driedaagse Advanced Marketing Program aan Nyenrode Business Universiteit biedt handvaten.
“Wil je serieus genomen worden, dan moet je met een overtuigende strategie komen die aansluit bij de organisatiestrategie”, adviseert kerndocent Henry Robben, hoogleraar Marketing aan Nyenrode. “Gebruik hiervoor je boerenverstand. Stel de juiste vragen, waarbij één vraag in feite de belangrijkste is: Hoe kan ik concurrentievoordeel behalen?”
Laat je niet afleiden
Collega en programma-manager Julian Stevense, oprichter van Brandgurus
en expert op het gebied van organisatie- en merkstrategie heeft nog een
ander advies. Hij vindt dat marketeers te snel ‘in de middelen
schieten’: “Marketeers willen vooroplopen. Het zijn doorgaans creatieve,
impulsieve en nieuwsgierige mensen. Dat enthousiasme wil ik toch wat
dempen, want hierdoor verliezen ze vaak de basis uit het oog. Laat je
niet afleiden door allerlei trends en ontwikkelingen en blijf je
afvragen wat relevant is voor je klanten. Focussen op een jongere
doelgroep kan een trend zijn, maar als je elektrische vouwfietsen aan
senioren verkoopt heb je daar weinig aan. Ga terug naar de basis en werk
vandaaruit verder. Als je een sterke fundering hebt, kan je alles
bouwen wat je wilt.”
Verbind intern en extern
Een goede marketeer weet waar zijn of haar klant wakker van ligt en van droomt. “En vergeet niet, je eerste klant is het management van je eigen organisatie”, waarschuwt Robben. “Een marketeer focust op externe én interne klanten. Een grote fout die echter vaak gemaakt wordt, is dat ze denken vanuit afdelingen en functies en hun collega’s niet als klanten beschouwen. De beste marketeers hebben een goede relatie met hun CFO en CEO en zijn de beste vrienden met sales.” Het is daarom nodig dat marketeers ‘uit isolatie’ komen, menen Robben en Stevense. Bijvoorbeeld door elke maandagochtend een uurtje je licht op te steken op een andere afdeling. Robben: “Pas als je weet wat er speelt, kan je een goed plan maken. Vervolgens het is aan jou om mensen te mobiliseren om samen dat plan tot een succes te maken. Dat is je rol als marketeer: verbinden, verbinden, verbinden.”
Luister en voorkom aannames
Maar marketeers moeten zeker ook buiten de muren van hun organisatie hun oor te luister leggen. Robben: “Je kantoor is de slechtste omgeving om de wereld te verkennen.” Zijn advies is dan ook om bijvoorbeeld stage te gaan lopen: “Werk je voor een retailorganisatie? Ga eens een dag achter de kassa zitten. Luister naar wat je klanten te zeggen hebben, ga in hun schoenen staan.” Stevense wijst daarbij op een valkuil: “Ik weet uit ervaring dat het lastig is, maar probeer geen aannames te doen. Die staan het luisteren en het daadwerkelijk begrijpen van wat gezegd wordt in de weg.” Soms is iets dat op het eerste gezicht onbeduidend lijkt voor klanten juist heel relevant. “Denk niet dat je alles wel weet. Kijk eerst goed wat er speelt bij je klanten en kijk dan of het ook voor je organisatie en voor jou betekenisvol is.”
Leer van successen én van fouten
De focus tijdens het Advanced Marketing Program ligt niet alleen op het vergroten van de toegevoegde waarde van marketing binnen een organisatie en op financiële groei, maar óók op de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers. “Persoonlijke groei is cruciaal, want het is de grootste katalysator van organisatiegroei”, vindt Robben. “Naast het vergroten van je kennis van het vak en de toepassing daarvan werk je ook aan je zelfvertrouwen.” Stevense vult aan: “Je zelfvertrouwen groeit omdat je leert dat jouw probleem niet uniek is. Hoogleraren, vakdocenten en experts vertalen tijdens de colleges wetenschappelijk onderbouwde inzichten naar de dagelijkse praktijk. Daarbij delen zij hun successen én hun fouten. Deelnemers worden uitgenodigd hetzelfde te doen waardoor ze van elkaar leren wat werkt en wat ze beter niet kunnen meer doen.” Het laatste advies van Robben en Stevense? “Begin met de vraag: ‘Wat kan ik voor je doen?’. De meeste impact maak je met een makkelijke vraag.”
Gerelateerde opleidingen
-
Blended class Brand Management
Startdatum: 13 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Strategische Communicatie
Startdatum: 15 januari 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.
Bekijk opleiding -
Executive Program Sales Management
Startdatum: 6 februari 2025, 15 mei 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Tijdens dit programma leer je alle facetten van salesmanagement inhoud te geven en ben je in staat om je sales strategie ook te realiseren.
Bekijk opleiding -
Marketing Leadership Program
Startdatum: 19 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.
Bekijk opleiding -
Advanced Marketing Program
Startdatum: 25 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
In het driedaagse Advanced Marketing Program staan actuele ontwikkelingen binnen de marketing centraal en leer je hoe je deze kan integreren binnen jouw eigen marketingstrategie.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement
Startdatum: 24 maart 2025 en 3 november 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Voor steeds meer organisaties is de relatie met de omgeving en stakeholders een voorwaarde om organisatiedoelen te behalen. Tegelijkertijd groeit de impact van wet- en regelgeving op de bedrijfsvoering.
Bekijk opleiding