Digitalisering in de supply chain is geen kwestie meer van of, maar van wannéér. We staan volgens Jack van der Veen, hoogleraar evofenedex leerstoel Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit, aan de vooravond van een wereld waarin big data bepaalt wat in de supermarkt komt te liggen, blockchain de financiën regelt en robots de magazijnen bestieren.
Stelling: bij digitalisering doe je hetzelfde als voorheen maar dan gewoon digitaal.
“Dit wordt inderdaad vaak gedacht, maar is een misvatting. Door digitalisering worden bedrijfsprocessen geoptimaliseerd. Een bekend voorbeeld is de streepjescode. Die zijn ooit in het leven geroepen om het betalingsproces sneller te laten verlopen. Natuurlijk was dat snelle betalen een prettige bijkomstigheid, maar de werkelijke voordelen voor de ondernemer zaten in het opdoen van kennis over de behaalde omzet, een betere beheersing van de voorraad en kostenverlaging.”
Waarom is het belangrijk dat bedrijven kiezen voor digitalisering?
“Dienstverlening komt steeds meer centraal te staan. Hierin draait het om het ontzorgen van de klant door het leveren van service. Je koopt nu geen kantoorprinter meer zoals vroeger, je maakt gebruik van documentdiensten. Je neemt geen softwarepakket meer af, maar doet aan cloud computing. Je hangt niet meer zelf de armaturen in je kantoor op, maar koopt Light-as-a-service in. Met dit soort diensten wordt ‘gedoe’ bij de klant weggehaald, met als gevolg dat de klantwaarde omhooggaat. Digitalisering is dus geen doel op zich, maar een middel om nieuwe mogelijkheden en vooral nieuwe businessmodellen te realiseren.”
“Ik vind het wat eenzijdig om alleen maar naar de kostenbesparing en efficiency te kijken.”
Maar de streepjescodes leverde toch ook een kostenbesparing op?
“Natuurlijk is kostenbesparing een voordeel, maar ik ben van mening dat je naar het grotere plaatje moet kijken. Het gaat om het verhogen van klantwaarde en het creëren van nieuwe businessmodellen in een wereld waarin dienstverlening steeds meer centraal komt te staan. Door digitalisering krijg je bijvoorbeeld real-time informatie over de status van een klant waardoor je sneller en flexibeler op de klant of een trend kan reageren, met als gevolg dat de klantwaarde weer omhooggaat. Hoe bedien je de klant optimaal, dat moet de actuele vraag zijn. Niet hoe kunnen we kosten besparen.”
Welke bedrijven zijn volgens jou op dit vlak een voorbeeld?
“Kijk naar Coolblue, een grote webshop in onder meer huishoudelijke artikelen. Waarom doen zij het zo goed? Niet omdat hun transport zo efficiënt is of hun aanbod per se uniek is, maar omdat zij fantastische service verlenen. Alles voor een glimlach zeggen ze zelf. Dit uit zich onder meer in een hele goede webshop, snelle levering inclusief installatie, gratis retourneren en je oude wasmachine, die nemen ze voor je mee als je een nieuwe koopt. Deze vorm van dienstverlening kan alleen worden geboden, als het aan de achterkant goed in elkaar zit. Nog een voorbeeld, Tony Chocolonely. Zij verkopen slaafvrije chocolade. Je kan aan de buitenkant niet zien of chocolade slaafvrij is, dit moet dus feitelijk aantoonbaar zijn. In plaats van iemand naar de chocoladefabriek te sturen, de ouderwetse manier die niet werkte want zodra de inspecteur zich omdraaide ging het er in de chocoladefabrieken en plantages weer even beroerd aan toe als voorheen, beoordeelt Tony dit soort feiten aan de hand van transparantie door digitale data door de keten heen. Hierin zijn zij echt een voorloper.”
Er zijn verschillende trends zichtbaar op het gebied van digitalisering in de supply chain. Naast software om te zien waar producten zich bijvoorbeeld bevinden, zal ook robotica een grote rol spelen. Hoe moet ik dat voor me zien?
“Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar in het magazijn van Amazon wordt al uitgebreid met robots gewerkt. Die halen producten dus uit de schappen in plaats van een magazijnmedewerker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik robotisering in magazijnen niet zo’n spectaculaire ontwikkeling vind. We zijn al honderd jaar bezig met het automatiseren van menselijke handelingen.”
Welke trends op het gebied van digitalisering in de supply chain vind je wel spectaculair?
“Blockchain, waarin, even simpel gezegd, financiering kan worden klaargezet en wanneer een bepaalde handeling is verricht, direct kan worden overgemaakt. Dit scheelt veel administratief werk, maar het kost op dit moment nog veel serverkracht. En big data is al heel belangrijk in de voedsel supply chain, maar zal een nog veel grotere rol gaan spelen. Aan de hand van beschikbare data, zoals het weer, kan worden voorspeld wat men gaat eten. Wordt het mooi weer, dan is de kans groot dat Nederland gaat barbecueën. Maar wordt het té heet, tja dan hebben we daar geen zin in. Deze data is van meer variabelen afhankelijk zoals leeftijd, geslacht en regio en kan worden gebruikt om supermarkten te bevoorraden. Ook dit zorgt voor een verhoging van de klantwaarde, want de klant wil gemak en vindt het prettig als de supermarkt precies dát aanbod heeft waar hij naar op zoek is.”
Maar je moet als bedrijf dan wel data willen delen. Men is hier over het algemeen wat huiverig voor.
“En dat vind ik oprecht jammer. Uit onderzoek blijkt dat maar vijftig procent van de bedrijven in de food supply chain sector data wil delen. Ik was persoonlijk behoorlijk geschokt door deze uitkomst. De logistiek is een wat traditionele sector en denkt grotendeels nog in oude gedachtepatronen. Deel niks met je opdrachtgever of concurrenten, want stel dat zij weten welke prijzen jij hanteert en je vervolgens geld komen aftroggelen. Ik begrijp natuurlijk wel dat het spannend is, maar jouw toeleverancier is niet je vijand, maar juist je partner. Door het delen van data kan je een betere dienst leveren en door transparant te zijn kom je samen verder. Nu is er in de afgelopen twintig jaar veel veranderd, dus de ontwikkelingen in deze sector staan niet stil, maar als ik zie hoeveel er nog moet veranderen, word ik er toch wat ongeduldig van en kan het mij niet snel genoeg gaan.”
Tags
Gerelateerde opleidingen
-
Foundations of Management
Startdatum: 7 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.
Bekijk opleiding -
Management van organisatieprocessen
Startdatum: 11 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Leer organisatieprocessen verbeteren en laat de rol van technologie daarin zien binnen PPS.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Leidinggeven aan Supply Chain Innovaties
Startdatum: 10 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Supply chains staan meer dan ooit in de schijnwerpers. De recente verstoringen, prijsstijgingen en tekorten hebben één ding glashelder gemaakt: traditionele ketens – top-down, in silo’s en enkel gericht op kostenefficiëntie – voldoen niet langer aan de eisen van vandaag.
Bekijk opleiding -
Business Process Management
Startdatum: 9 september 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Leer de bedrijfsprocessen binnen jouw sector te verbeteren en laat de rol van technologie daarin zien.
Bekijk opleiding