‘De meeste mensen volgen de leergang Foundations of Management (FMA) omdat ze manager kunnen of willen worden. Toen ik ermee begon, was ik net aan mijn eerste baan begonnen. Daar merkte ik dat ik bedrijfskundige kennis miste. Mijn masters, in Internationale betrekkingen en Midden-Oostenstudies, waren namelijk op een heel ander gebied,’ zegt Arthur de Wilde, consultant bij Deloitte. ‘Daarom startte ik vorig jaar met het FMA aan Nyenrode Business Universiteit.’
‘Een van de meest waardevolle aspecten van het FMA vond ik dat je samen bent met mensen van verschillende achtergronden die allemaal verschillende overtuigingen en manieren van werken en denken meenemen. En dat je die vervolgens moet combineren in groepsopdrachten. Dat vond ik heel stimulerend. Ook was het interessant om te horen hoe het is om bij andere organisaties te werken. Dit is mijn eerste baan, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Daardoor besefte ik dat ik behoorlijk tevreden ben met de organisatie waar ik werk.’ Hoe tevreden hij ook is, door de opleiding realiseerde De Wilde zich ook dat hij niet alleen maar wil werken. Hij wil ook blijven leren. Hij legt uit waarom: ‘Op het werk word ik niet altijd voldoende intellectueel geprikkeld, terwijl ik dat wel nodig heb.’
Betere gesprekspartner
‘Sinds ik de opleiding heb gevolgd, merk ik dat ik me ten opzichte van mijn peers sneller heb ontwikkeld. Als startend werknemer zit je vaak nog in veelal uitvoerende werkzaamheden, terwijl ik tijdens het programma al op managementniveau bezig was met bewust nadenken over keuzes op het gebied van onder meer marketing en strategie. Je wordt gestimuleerd om niet alleen vanuit je eigen bedrijfsveld te kijken naar je organisatie, maar vanuit alle facetten van bedrijfsvoering. Daardoor ben ik een betere gesprekspartner, voor zowel onze klanten als mijn afdeling.’
Marketing als kern van bedrijfsvoering
‘Mede door de modules over marketing van Henry Robben werd ik gedwongen na te denken over wat eigenlijk het businessmodel van onze Service Line is. Waar verdienen wij ons geld nou echt mee? De term ‘consultancy’ is te breed. Dat heeft me geholpen om de concepten van strategie en marketing goed te begrijpen. Strategie is het maken van een keuze, terwijl het bij marketing gaat over hoe je die keuze invult. Wat je competitive advantage is. Dankzij Henry werd me duidelijk dat marketing de kern is van bedrijfsvoering. Dat het niet gaat om hoe je reclame voor je bedrijf maakt.’
Interessante discussies
Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het FMA. ‘Ik laat studenten aan het begin van de opleiding een persoonlijke strategische ambitie schrijven,’ zegt Henry Robben, hoogleraar Marketing aan Nyenrode en kerndocent van de FMA-module Marketing and Technology. ‘Waar sta ik over vijf jaar, wat wil ik echt?’ Ook De Wilde leerde tijdens de leergang een paar dingen over zichzelf. ‘Ik werd me bewuster van mijn sterke kanten en kwaliteiten. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik analytisch sterk ben en kritische vragen kan en wil stellen. Ik was regelmatig op zoek naar de theorie achter stellingen of onderzoeken. Ik vroeg me dan bijvoorbeeld af hoe een onderzoek was gedaan, wat de theoretische onderbouwing was.’ Robben: ‘Dat leidde tot interessante discussies tussen ons. Ik vond het verfrissend hoe hij andere vragen stelde dan de rest; hoe kritisch hij was. Ook was hij altijd vrolijk. Het is prettig voor een docent om iemand in de zaal te hebben die vrolijk én intelligent is. Hij liet ook in zijn paper en in zijn voorkomen zien dat hij anders is dan de gemiddelde consultant. Hij is creatief, een vrije denker en ziet er niet uit als een ‘typische’ consultant. Dat vond ik leuk om te zien.’
Gerelateerde opleidingen
-
Foundations of Management
Startdatum: 14 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.
Bekijk opleiding