Met een continue stroom van nieuwe technologie hebben organisaties de middelen in handen om markten op grote schaal te verbeteren. De mogelijkheden lijken eindeloos. "Wij willen de nieuwe Uber worden", is de vaak gehoorde ambitie. Maar daarvoor moet je diepe zakken hebben. “Anderen kopiëren is een valkuil, doe dat niet. Maar het is heel goed mogelijk, en nodig, om je eigen bedrijfsprocessen te verbeteren op basis van technologie.” In gesprek met hoogleraar Marijn Janssen, kerndocent van de module ‘Business Processes and Technology’ van de Modulair Executive MBA Business & IT van Nyenrode Business Universiteit.
Management by magazine
Organisaties onderhouden hun bedrijfsprocessen niet altijd even goed en zien technologie, hoe belangrijk ook, ten onrechte als dé oplossing. Welke denkwijze ligt hieraan ten grondslag? “Ook al spreek ik nu met CIO Magazine, ik noem dat wel management by magazine”, antwoordt Janssen lachend. “Je leest over een nieuwe technologie en wilt die dan ook hebben. Dat werkt niet. Het gaat erom goed na te denken. Wat willen we bereiken? Wat is nu de essentie van die nieuwe technologie en hoe kan ik die benutten om de klant beter te bereiken? Betrek vervolgens ook de klant bij de ontwikkeling van het innovatieve proces, en in het algemeen bij procesverbetering. In de module die ik als kerndocent verzorg, krijgt een student geen voldoende als hij geen klanten heeft gesproken.”De aanpak die Janssen bepleit, kennen we uit de agile wereld: experimenteren en een minimal viable product ontwikkelen, samen met de klant. Het bundelen van producten in diensten die de klant nodig heeft, is een volgende stap. Organisaties zouden daarbij vaker kunnen denken in termen van ecosystemen: niet alles alleen willen doen. Het vraagt al met al om een andere manier van denken.
Geen pure theorie
De module ‘Business Processes and Technology’ is allesbehalve pure theorie, benadrukt Janssen. “Deze wordt vaak als eerste module van de MBA-opleiding gevolgd. Deelnemers - vaak managers met een IT-achtergrond - gaan aan de slag met een proces uit de eigen organisatie. Ze leren het proces beschrijven, maken kennis met nieuwe technologie en services en bestuderen methoden voor procesverbetering. Maar daarna gaat het erom: hoe kan ik het proces verbeteren, op basis van de wensen van de klant? Je presenteert je bevindingen niet alleen op Nyenrode, maar ook in je eigen organisatie, zodat het daar ook gaat leven.”Draagvlak creëren
Deelnemers worden gedurende de module ook beoordeeld aan de hand van hun vermogen draagvlak te creëren en beweging in de eigen organisatie te krijgen. “Dat is vaak lastig”, merkt Janssen op, “velen hebben een IT-achtergrond en IT zat traditioneel in een eigen hoekje. Het gaat erom de vaste patronen - ‘wij hebben geen tijd om te veranderen’ - te doorbreken. Soms stuit je op KPI’s die averechts werken. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het geval van customer representatives die werden afgerekend op het aantal uren klantcontact en vervolgens geen tijd meer hadden voor verbetering van processen.
Soms lukt het echt niet, dan komt de strategie ter discussie, een aspect dat in de MBA-opleiding overigens volop aandacht krijgt.”
Het gaat erom de vaste patronen - 'wij hebben geen tijd om te veranderen' - te doorbreken.
Eye opener
Voor veel deelnemers blijkt het volgen van de module een eye-opener te zijn. “Het leren denken in processen is niet altijd wat ze gewend zijn”, stelt Janssen. “Maar het is heel nuttig om klantgerichte verbeteringsmethoden te leren kennen, inzicht te krijgen in technologische ontwikkelingen en disruptie, en vaardigheden voor het verbeteren van processen op te doen.” Inderdaad een uitdaging. Het is aan de ambitieuze manager, die de blik wil verbreden, om de handschoen op te pakken.
Dit artikel verschijnt ook in CIO magazine.
Gerelateerde opleidingen
-
Modulair Executive MBA in Business & IT
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Engels
Locatie:- Breukelen
In de Modulair Executive MBA in Business & IT ligt de focus op technologie als driver van jouw business.
Bekijk opleiding -
Modulair Executive MBA in Business & Sustainable Transitions
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
In de Modulair Executive MBA in Business & Sustainable Transitions ligt de focus op transities die gaande zijn rondom duurzaamheid.
Bekijk opleiding -
Modulair Executive MBA in Public & Private
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
In de Publieke & Private MBA sla je de brug tussen publiek en privaat met een focus op het overbruggen van cultuurverschillen.
Bekijk opleiding -
Business Processes and Technology
Startdatum: 2 april 2025Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Leer bedrijfsprocessen te verbeteren en laat de rol van technologie daarin zien.
Bekijk opleiding -
Digital Strategy and Transformation
Startdatum: 11 maart 2025Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Gaat in op het strategische perspectief van digitale transformatie in een digitale omgeving.
Bekijk opleiding -
Management van organisatieprocessen
Startdatum: 11 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Leer organisatieprocessen verbeteren en laat de rol van technologie daarin zien binnen PPS.
Bekijk opleiding