Programma-manager Jeanine Jansen deed in het kader van het Teamleadership Program een oproep aan teams om hun succesverhaal te delen. Wat maakt nu een dreamteam? Wat is het geheim van hun succes? The Pure Family is een snelgroeiende organisatie met ruim veertig medewerkers. Met MiU agency adviseren zij organisaties als KPN en Eventbrite. Daarnaast maken het restaurant Hills & Mills, de stoere saladebar HAKA, het PURE COOK BOOK Papa Kazmi en PURE WORK SPACE GR!T deel uit van The Pure Family. Purpose en community building staan centraal.
The Pure Family, opgericht door de broers Sheraz en Nawaz Kazmi, is een familiebedrijf met zijn eigen natuurlijke rolverdeling. Marketeer Sheraz bewaakt de communicatie en branding. Broer Nawaz maakt de vertaalslag tussen strategie en uitvoering. Zus Batul heeft zowel in de familie als zakelijk de rol van verbinder en Papa Kazmi is de natuurlijke vertrouwenspersoon. De broers vertellen: “We zien The Pure Family als een systeem waarin ieders talent tot recht komt. We hebben gedeelde waarden, en tegelijkertijd heeft iedereen ruimte om zichzelf te ontplooien.”
Samenstelling dreamteam
De broers hebben de organisatie verdeeld in verschillende cirkels en domeinen. Per cirkel worden kansen, activiteiten, taken en verantwoordelijkheden toegewezen aan verschillende rollen en verdeeld over verschillende mensen. “Wij kijken naar de unieke talenten van onze teamleden. Dat betekent vanaf de start goed observeren en luisteren waar iemands ambities liggen en waar zij energie van krijgen.”
Holacracy als inspiratiebron
The Pure Family is een platte organisatie die nog steeds groeit. Uit de methode holacracy halen ze tegenwoordig veel inspiratie: “Dat was nodig, want we merkten dat we door snelle groei het overzicht verloren. Onze organisatie is best complex dus er was wat werk aan de winkel om onze structuur in kaart te brengen. En daar plukken we nu elke dag de vruchten van.” Holacracy is voor hun het antwoord, omdat medewerkers de zelfstandigheid krijgen om zelf zaken op te lossen.
Verbondenheid
Het effect van deze zelfstandigheid uit zich ook in een grotere toewijding. Nawaz: “Zo komt het regelmatig voor dat teamleden zich geen ‘werknemer’ voelen in de traditionele zin, maar meer een ‘broer of zus’. Een groter compliment kun je als werkgever niet krijgen, al helemaal als ‘familie’ in de naam van je organisatie zit. De verbondenheid komt doordat we als team samen aan een hoger doel werken: live purposefully. En de medewerkers voelen dat wij zelf voorop gaan in de strijd.” Sheraz vult aan: “Soms zijn teamleden nog kritischer dan wij over de kwaliteit; een teken dat zij in onze missie geloven.”
Eerste exit
Hoe sterk de teamgeest is, bleek ook uit de eerste serieuze exit. De langst zittende medewerker vertelde dat hij uit dienst wilde. De familie vroeg in een open en eerlijk gesprek wat hij zou veranderen als hij het voor het zeggen had. Het effect; de collega voelde zich door deze vragen en de steun van zijn familie gemotiveerd om verder te bouwen aan het familiebedrijf. Met als gevolg: de exit was van de baan.
Leren en innoveren
De medewerkers krijgen in een betrokkenheidsonderzoek ook ieder halfjaar de vraag: heb ik het gevoel dat ik op mijn talent wordt ingezet? Hierdoor nemen medewerkers zelf initiatief tot verbetering en krijgen zij de ruimte om het direct uit te voeren. Ook geeft iedereen elkaar open en eerlijke feedback.
GR!T-methode voor focus en innovatie
Het nieuwste concept van het bedrijf is een workspace waar ze hun eigen samenwerkmethode GR!T gebruiken voor teams. Het doel van GR!T is het team meer focus geven, leren van elkaar en nog harder te werken. “De filosofie erachter is de sleutel tot ons eigen succes”, vertelt Nawaz trots. Het is een methode waar inmiddels partijen als IKEA interesse in tonen.
Met GR!T treffen projectleden elkaar bij de start van de dag, bijvoorbeeld met een motivational video. Daarnaast is er twee keer per dag, om 11 en 15 uur, een ‘question time’ voor snelle vragen en antwoorden. Verder storen teamleden elkaar niet. Het allerleukste zijn de maandelijkse ‘growth sessies’, waarin het team nieuwe methodes bespreekt. “Iedereen is daarbij van harte welkom,” benadrukken de broers. The Pure Family blijft naast een business nu eenmaal een community.
Klik hier voor deel 1 uit de serie over inspirerende dreamteams.