‘Een goede marketeer brengt de buitenwereld naar binnen’

9 juli 2024
Onderwijs

Een goede marketeer brengt de buitenwereld naar binnen, vindt Erik van Engelen. Hij is voormalig Marketeer of the Year en voorzitter van de raad van advies van het Marketing Leadership Program van Nyenrode Business Universiteit. Binnen het programma zet hij zijn ervaring in om als klankbord en sparringspartner te fungeren.

Van Engelen is voormalig algemeen directeur en bestuurder bij WILDLANDS Adventure Zoo in Emmen en voormalig CCO bij Eneco. Ook is hij voorzitter van de Bond van Adverteerders. Van Engelen legt uit waar zijn enthousiasme voor het marketingvak vandaan komt: “Ik vind marketing een interessante mix van commerciële en psychologische aspecten. Daarnaast maak ik het klanten graag naar de zin. Toen ik nog bij WILDLANDS Adventure Zoo werkte, liep ik regelmatig een rondje door de dierentuin om met bezoekers in gesprek te gaan. Zo kwam ik te weten waarom ze naar het park kwamen en wat ze ervan vonden. Dat persoonlijke contact is ontzettend belangrijk bij het ontwikkelen van een goede marketingstrategie.” 

Klantwaarde

Volgens Van Engelen is het toevoegen van klantwaarde één van de belangrijkste doelen van een marketeer. Denk aan het bieden van voordelen die de verwachtingen van klanten overtreffen, zoals betere service, unieke producten, of gepersonaliseerde oplossingen. “Om daar succesvol in te zijn, moet je de buitenwereld naar binnen brengen, dat wil zeggen dat je trends en klantverwachtingen integreert in de bedrijfsstrategie. Een marketeer is in dat opzicht een verbindingsofficier. Ook is is het belangrijk om pragmatisch te zijn. Is een klant niet tevreden? Neem deze persoon serieus en ga op zoek naar een oplossing. Een voorbeeld van een organisatie die in mijn ogen echt klantwaarde toevoegt is FuturumShop, een webshop met producten voor fietsliefhebbers. Zij richten zich op een specifieke doelgroep, maar doen dat op een Coolblue-achtige manier waarbij klanten optimaal bediend worden. Ze hebben bijvoorbeeld een heel makkelijk retourenbeleid.” 

Uitdagingen

Marketeers staan in deze tijd voor grote uitdagingen, denk aan veranderend consumentengedrag, digitalisering, data-analyse en wetgeving met betrekking tot privacy en duurzaamheid. Als marketeer moet je continu belangen tegen elkaar afwegen en daar een balans in zien te vinden. Maar ook het versnipperde medialandschap is volgens van Engelen een punt van aandacht. “Het is een uitdaging om doelgroepen effectief te bereiken en te betrekken binnen een overvloed aan mediakanalen. Het huidige medialandschap wordt gekenmerkt door de opkomst van diverse platformen zoals sociale media en streamingdiensten. Daarnaast zijn er ook nog de traditionele kanalen zoals televisie, radio en print. Ook de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en dat vraagt van marketeers om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. De kunst daarbij is om de rust te bewaren, keuzes te maken en daaraan vast te houden.” 

Focus

“Marketing is een verleidelijk vakgebied, waarin je met veel leuke dingen bezig kunt zijn. Maar dat kan ook een valkuil zijn, omdat je zo de focus kunt verliezen. Voor marketeers is het daarom belangrijk om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden en een strategie te bepalen. Een vraag die ik altijd stel is: wat wil je over drie jaar bereikt hebben? Als je daar antwoord op kan geven, weet je welke keuzes je moet maken, maar óók wat je niet moet doen. Ik vind dat je als marketeer dicht tegen de CEO aan moet kruipen en je moet verdiepen in zijn of haar agenda. Je kunt veel invloed hebben, maar dan moet je wel in staat zijn om alles wat er onder klanten leeft, te adresseren in het bestuur. Tegelijkertijd hoop ik dat de meeste CEO’s en ondernemers daar een goed beeld van hebben.”

Netwerk opbouwen

Van Engelen hoopt dat het Marketing Leadership Program de deelnemers helpt bij het verder uitbreiden van hun netwerk. “Natuurlijk is het belangrijk om nieuwe kennis op te doen en daarover met elkaar te discussiëren, maar het is ook heel waardevol om nieuwe contacten op te doen en mensen om je heen te verzamelen met wie je kunt sparren. Ik hoop daarom dat deelnemers ook na afloop van het programma de telefoon pakken en elkaar opzoeken.” 

Het Marketing Leadership Program helpt senior marketeers om een leidende positie in te nemen binnen hun organisatie. Deelnemers leren hoe zij het vertrouwen kunnen winnen van medebestuurders en hen kunnen mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken. 

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.