Leadership, Entrepreneurship, Stewardship. Dit zijn de kernwaarden die als een rode draad door alle opleidingen van Nyenrode Business Universiteit lopen. In deze interviewserie vertellen drie vrouwelijke deelnemers van de Executive MBA-opleiding hoe zij tegen de LES-waarden aankijken en hoe de opleiding hierin bijgedragen heeft. Dit keer vertelt zelfstandig ondernemer Tamara Evers hoe ze zichzelf niet alleen als ondernemer, maar ook als mens beter leerde kennen.
Een vijfjarige Evers: ‘Mam, ik wil naar Australië, dus ik ga vast sparen. Mag ik een krantenwijk?’ De ondernemende mindset zat er al vroeg in bij Evers, zo blijkt uit een anekdote. “Ondernemen begint voor mij met het bepalen van je doelen,” vertelt de 33-jarige onderneemster, “en daarna keihard aan de bak gaan om ze te realiseren.” Toen ze op haar vijftiende de kans kreeg om columnist van het Noordhollands Dagblad te worden greep ze die, en nog geen vijf jaar later draaide ze voorpagina-diensten voor de Telegraaf. “Kansen pakken en creëren, dat vind ik ook ondernemerschap. Zo wilde ik rond mijn zeventiende meer ervaring opdoen bij de Telegraaf, dus ik vroeg in een brief of ze in de zomervakantie mijn hulp konden gebruiken. Uiteindelijk werkte ik negen jaar lang voor ze als freelancer.”
Ondernemerskwaliteiten ontwikkelen
Maar de behoefte aan nieuwe uitdagingen groeide. “Als journalist werk je van verhaal naar verhaal. Ik zocht naar meer strategische componenten en lange termijn doelen.” Evers volgde nieuwe opleidingen en startte haar huidige onderneming op het gebied van strategisch positioneringsadvies en mediatrainingen. De journalistiek speelt nog altijd een grote rol. “Journalisten zoeken mooie verhalen. Bedrijven hebben mooie verhalen waarmee ze zich op strategische wijze kunnen positioneren. Ik ken beide kanten en weet waar de win-win zit. Het leukste is als de persoon om wie het verhaal draait, dat verhaal zelf vertelt. Daarom geef ik ook mediatrainingen. Hierin kan ik het creatieve van de journalistiek combineren met het doelgerichte van het bedrijfsleven, iets waar ik altijd energie van krijg.” Ontwikkeling staat centraal bij Evers en in 2018 stelde ze zich als doel om haar ondernemerskwaliteiten verder te ontwikkelen. Ze zocht naar een opleiding die haar als ondernemer uitdaging en versteviging kon bieden, groei “in de volle breedte”, zoals ze zelf zegt. Die vond ze in de Executive MBA-opleiding van Nyenrode.
Enthousiaste regelaar
Voor Evers zat de grootste kracht van het programma in de groep waarmee je de diepte ingaat, waardoor je jezelf enorm goed leert kennen. Zo koppelde haar coachingsgroep terug dat zij een echte regelaar is. Iets waar ze zich ergens wel bewust van was, maar wat haar meer vertrouwen in die kwaliteit gaf. “Dat stemmetje dat zegt: ‘jij regelt het wel’ helpt me nog steeds, bijvoorbeeld wanneer ik een nieuw project inga.” Die eigenschap van Evers herkent Laura Steur, Manager Corporate Communicatie bij Transdev Nederland, direct. Het moederbedrijf van Connexxion schakelt regelmatig de hulp van Evers in, onder andere bij crisissituaties op het gebied van communicatie. “Als wij risico lopen op reputatieschade naar aanleiding van media-aandacht, zet ik dat volledig weg bij Tamara en dat lost ze dan op. Ik weet dat ik daarin volledig op haar kan vertrouwen, en dat voelt fijn.”
Van een andere eigenschap die de groep terugkoppelde was Evers zich minder bewust; ze grijpt mensen met haar enthousiasme. Toen ze in de groep haar verontwaardiging deelde over een duikervaring waarbij de boot met zijn anker het koraal kapot sloeg, zei
één van de deelnemers: ‘Je vertelt zo aanstekelijk dat ik nu zelf het koraal wil beschermen’. Die kennis over zichzelf gebruikt ze nu in haar eigen onderneming. “Als je mensen door jouw eigen enthousiasme mee kan nemen
in een project is dat natuurlijk heel fijn, want goede samenwerking is ontzettend belangrijk.”
Met datzelfde enthousiasme wist ze voor VodafoneZiggo het project De Tweede Kelder op te zetten, een politiek tv-programma voor en door jongeren met items als verkiezingsraps, interviews in spelvorm en debatten vanuit een badkuip, dat
een Europese nominatie kreeg voor een Digital Communication Award. “Als ik daaraan terugdenk, voel ik me weer helemaal blij worden. Samen met anderen dingen voor elkaar krijgen, daar krijg ik de meeste energie van.”
Professionele versteviging
En het is die energie die sinds de Executive MBA meer dan ooit de leidraad voor haar onderneming vormt. Doelgericht was ze al, maar tijdens de opleiding leerde ze bewuster stil te staan bij haar keuzes en niet alle, maar vooral de juiste, kansen te pakken. “Energie is voor mij het kernwoord. Op mijn werkkamer hangt sinds een half jaar een whiteboard waar de dingen op staan die ik wil bereiken. Ik kijk continu waar ik de meeste energie uit haal en bepaal op basis daarvan: Pak ik deze kans of laat ik hem liggen?” Haar doel om zich in de volle breedte te ontwikkelen, is wat Evers betreft dan ook behaald. “Ik voel echt die versteviging als professional. Niet alleen inhoudelijk ben ik op verschillende terreinen sterker geworden, maar ook als mens.”
Lees hier ook:
Leadership volgens Executive MBA'er Elaine Versloot
Stewardship volgens Executive MBA’er Jacqueline Stolmeijer-Arends
Tags
Gerelateerde opleidingen
-
Impact MBA
Startdatum: Maart en September 2025Taal:- Engels
Locatie:- Amsterdam
- Breukelen
- Online
De Impact MBA bereidt toekomstige leiders voor op een duurzame en digitale toekomst met flexibele studieroutes en een wereldwijd netwerk.
Bekijk opleiding -
Impact MBA Executive Track
Startdatum: MaartTaal:- Engels
Locatie:- Amsterdam
- Breukelen
- Online
Tweejarige deeltijd MBA waarmee je je senior leiderschap en je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft en leert impact te maken in organisaties.
Bekijk opleiding -
Impact MBA Fast Track
Startdatum: SeptemberTaal:- Engels
Locatie:- Amsterdam
- Breukelen
- Online
Intensieve, eenjarige full-time MBA die je carrière een boost geeft met flexibele studiemogelijkheden en een sterk internationaal alumni-netwerk.
Bekijk opleiding