Op donderdagmiddag 6 april woont een dwarsdoorsnede van de foodsector de lancering bij van de track Food & Innovation, die in september van start gaat. Het programma is geëvolueerd vanuit het huidige Food & Finance. Het evenement bestaat uit een keynote speech van prof. dr. Aalt Dijkhuizen, President Dutch Topsector Agri & Food. Daarnaast geven diverse docenten een sneak preview van de inhoudelijke colleges.
Uitdagingen en kansen
Rector magnificus prof. dr. Miša Džoljić vertelt in zijn welkomstwoord dat de MBA door Nyenrode is geïnitieerd vanwege de razendsnelle veranderingen in de foodsector. Bovendien bestaat de internationale roep om kenniscentra, die antwoorden op grote voedseluitdagingen opsporen. De wereldbevolking groeit komende decennia exponentieel. Algehele welvaartsstijging zal leiden tot voedselschaarste, waardoor nieuwe migratieproblematiek kan ontstaan. Innovatieve kennisontwikkeling is daarom belangrijk, en ons land heeft een koploperspositie. Want de Nederlandse foodsector floreert en ontwikkelingen volgen elkaar in duizelingwekkend tempo op. De rector magnificus besluit: ‘Voor elke businesspartner in de foodchain liggen er ongekende kansen; van producent tot retailer, en van financier tot transportbedrijf. Met up-to-date kennis voorkom je dat je deze sneltrein mist.’Gouden Eeuw
Ook prof. dr. Aalt Dijkhuizen merkt op dat de Nederlandse agrifood sector een Gouden Eeuw beleeft. Dijkhuizen: ‘De feiten spreken voor zich. De sector is na de VS tweede exporteur en is goed voor 10% van het BNP en 10% van de werkgelegenheid. Een ware wereldkampioen, die innovatiethema’s hoog in het vaandel heeft staan. Zo is de CO2-uitstoot de laatste 50 jaar met de helft verminderd. Mits wij in pas blijven lopen met alle ontwikkelingen, zijn verdere mogelijkheden grenzeloos. Daarbij moet onze blik ook daadwerkelijk internationaal gericht zijn. Nederland is geen eiland, maar maakt deel uit van een wereldwijd speelveld. En laten wij ook vooral blijven rekenen bij innovatie’. Dijkhuizen laat zien dat biologische productiekeuzes een relatief grote milieubelastende foodprint achterlaten. De spreker pleit ervoor de vraag te stellen: wat is precies duurzaam?
Koning Klant
De grootste verwachtingen heeft Dijkhuizen rond twee thema’s: technologische ontwikkelingen en consumenteninzicht. ‘Denk aan precisielandbouw met drones, robots en sensoren. En aan genomics, big data en slimme opslag. Technologie is de weg van de toekomst waar ongekend veel winst is te behalen. Maar de ware sleutel tot succes is de consument. De klant is weer koning en laat zich leiden door de 4 G’s: gemak, gezondheid, genot en goedkoop. Wat zijn de exacte gedragspatronen van de consument en waar liggen de kansen? Dat is de kernvraag van Food & Innovation.’