Hoe creëer je Legacy in betaald voetbal?

Publicatiedatum: 12-12-2017

Op woensdag 22 november jongstleden verzorgde Bartel Berkhout, directeur van het Nyenrode Sports Instituut, een Masterclass voor toezichthouders betaald voetbal bij de KNVB te Zeist. Tijdens deze lezing werd ingegaan op het thema duurzaam leiderschap; hoe kunnen commissarissen het bestuur stimuleren om bij het bepalen van hun strategie rekening te houden met lange termijn waarde creatie?

Het karakter van een betaald voetbalorganisatie maakt het sturen op lange termijn thema’s in de praktijk niet altijd eenvoudig. Ten eerste is de scheiding toezicht, bestuur en eigendom niet altijd even helder; geldschieters en getrouwe fan-groepen ervaren vaak dezelfde eigendoms- en bestuursrechten als het formele bestuur en commissarissen. Daarnaast maken het korte termijn karakter (wordt er zondag wel gewonnen en zijn er genoeg betalende bezoekers?) en de daarbij behorende emoties het lastig om al verder dan een paar weken vooruit te kijken.

En toch ligt juist hier bij uitstek een rol voor toezichthouders om na te denken over hoe de voetbalclub er in 2032 uit gaat zien; wat zijn dan de sociaal maatschappelijke uitdagingen en wat zijn de leiderschaps issues die dan spelen? Uiteraard beschikken ook commissarissen niet over een glazen bol, maar een goede RvC stimuleert het bestuur om concreet invulling te geven aan de toekomstige Legacy van de club en al haar betrokken stakeholders.


Bron: nieuwsbrief Nyenrode Corporate Governance Instituut, november - december 2017.


Artikelen en columns gepubliceerd op de website en in de nieuwsbrief van het NCGI weerspiegelen niet per definitie een algemene visie van het NCGI, maar worden door auteurs op persoonlijke titel geschreven. Wenst u te reageren dan kan dat naar ncgi@nyenrode.nl.