Kan je meten hoe digitaal volwassen jouw bedrijf is? En wat zijn de succesfactoren van digitale uitblinkers? Het was de centrale vraag van een wetenschappelijk onderzoek onder bedrijven van MIT Sloan en Deloitte. Een project van Deloitte onder leiding van Hans van Grieken, EMEA Technology Research & Insights Leader bij Deloitte en tevens Executive Lecturer bij Nyenrode Business Universiteit. Met zijn methodiek kunnen deelnemers van de vierdaagse masterclass New Product Development ontdekken welke digitale richting hun eigen organisatie in zou moeten slaan en welke richtingen niet werken.
Als geen ander weet Van Grieken hoe je een product aan de man brengt. Ook raakte hij steeds meer gefascineerd door technologie en de toekomstbestendigheid van concepten. ‘Technologie verschilt hemelsbreed van ons menselijk brein, dat lineair denkt. Clayton Christensen verkondigde al jaren geleden dat technologie verstorende (disruptieve) effecten kan hebben. Kijk naar drones en blockchain. Aanvankelijk met argusogen bekeken, maar dan is er plotsklaps een tipping point en gaat een vernieuwing door het plafond.’ Disruptie lijkt een modewoord geworden en is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Van Grieken licht toe: ‘Het betekent dat veel organisaties zich moeten richten op het relevant maken van digitale innovaties die de komende jaren op ons af komen. Organisaties kunnen zich niet meer de luxe van ‘pilots en polderen’ veroorloven, maar moeten zich fundamenteel richten én inrichten op het snel en efficiënt schalen van nieuwe digitale technologieën.’
Archetypes
Het onderzoeksrapport van Van Grieken is getiteld ‘Dutch Digital DNA Demystified’. ‘In het onderzoek ondervroegen wij 3700 executives. Met speciaal ontwikkelde algoritmes kon ik 13 DNA-karakteristieken, zoals leiderschap, talent, risicobereidheid, etc. blootleggen. Organisaties leggen verschillende accenten en leggen nadruk op specifieke DNA-karakteristieken. Maar wat doen zij verschillend? Dat is samengevat in archetypes. Onderaan bungelen de achterblijvers, die ondermaats scoren op alle dimensies. Denk aan de Kijkshop, ingehaald door de digitale werkelijkheid. Juist de koplopers, de ‘Fastmoving Experimenters’ en de ‘Talent & Strategy Leaders’, geven richtingen aan die bedrijven ambiëren.’ Hij vervolgt: ‘Nederlanders doen het zo gek nog niet, wij zitten vooral in de runner-up groep, en blijken productontwikkeling graag te starten met kleinschalige experimenten.’
Big shifts
Deelnemers van de masterclass New Product Development stellen de digitale ontwikkelingsfase van hun eigen bedrijf of werkgever vast met de methodiek van Van Grieken. Daarna stippelen zij een actieplan uit. Welk DNA-kenmerk vraagt om nadruk? ‘Maatwerk is het devies’, benadrukt Van Grieken. ‘Het gaat om het smeden van minutieuze combinaties en tussenvormen; die maken uiteindelijk het verschil op weg naar digitale volwassenheid. Het product, CRM-systeem, bedrijfsapp, enzovoorts: dát zijn de genen die je erft. En dit basismateriaal gaan wij tijdens de masterclass omvormen naar een Digital Technology Operating Model. ‘Maar’, voegt Van Grieken toe, ‘het kan ook rigoureuzer. Soms is het slim om de technologische transformatie buiten het bedrijf te plaatsen en van daaruit te werk te gaan.
Proof of concept
Van Grieken besluit: ‘Veel organisaties toveren het ene na het andere innovatieve konijn uit de hoge hoed en bedenken er het bijbehorende Proof of Concept bij: blockchain, Internet of Things, Artificial Intelligence, drones, mogelijkheden genoeg. Echter, de meeste waarde zit niet in de individuele technologische innovatie, het zit vaak in de combinatie. Blockchain kan zinvol zijn. Blockchain in combinatie met Internet of Things wordt al een stuk interessanter. Blockchain, Internet of Things en Artificial Intelligence samen zijn een ‘killer’. Met andere woorden: houd op met Pilots en Polderen, tenzij je jezelf daarop hebt ingericht en daarvan je strategie hebt gemaakt: fast moving experimenter.’