Door continue veranderingen in de foodsector is het van belang om op tijd te beginnen met een dynamische strategie om te blijven innoveren. Richard Janssen, docent Strategy & Transformation in Food, adviseert: ‘Plan je strategie niet, maar laat het ontstaan. Verder is het noodzakelijk om ook klanten en stakeholders te betrekken in je strategieproces. Innoveren doe je niet alleen.’
In de wereld van Food & Innovation zijn momenteel mondiale verschuivingen gaande. Richard noemt als voorbeeld de grotere middenklasse in opkomende landen, waardoor de vraag naar kwalitatief voedsel toeneemt. Volgens Richard zijn er ook veel technologische doorbraken in de productie- en supplychain die impact hebben op de markt. ‘Je kunt dan denken aan urban farming en vertical farming.’ Dit is een innovatieve manier van gewassen verbouwen binnen de stad, zodat de route tussen productie en consument een stuk korter wordt. De productie wordt hierdoor gekanteld van massaproductie naar vraaggestuurd, wat minder belastend voor het milieu is.We moeten kijken naar de toekomst en Food & Innovation speelt hier natuurlijk een hoofdrol in. Binnen diverse sectoren vinden belangrijke transformaties plaats door duurzame innovatie.‘In bijvoorbeeld de pluimveesector zijn mooie veranderingen in opkomst. Legpluimveehouderij Rondeel en Kipster houden in de opbouw veel rekening met het welzijn van de kippen. Zij hebben hoge normen voor diervriendelijkheid en willen voldoen aan alle milieu-eisen. Deze duurzame ontwikkelingen kom je op steeds meer plekken tegen, ook bij chocolade, zoals Tony Chocolonely.’ Dit merk streeft naar 100% slaafvrije chocola.
Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.