Innoveren tijdens COVID-19

Publicatiedatum: 18-2-2021

Nyenrode Business Universiteit verzorgt diverse opleidingen waar een reis naar het buitenland onderdeel van het curriculum is. Voor de specialisatie Digital Business & Innovation, één van de drie te volgen tracks binnen de Full-time Master of Science in Management, stond dit jaar een studiereis naar Shenzhen (China) op de planning.

Global Immersion Module 

“Binnen de Global Immersion Module (GIM) is de buitenlandreis van een week een vast onderdeel. Als we kijken naar het vakgebied Digital Business & Innovation dan is het geweldig om met onze studenten een bezoek aan een stad te brengen die daarin vooruitstrevendheid laat zien.” Aangezien er vanwege COVID-19 niet gereisd kon worden, moest Nyenrode op zoek naar een alternatief programma.

Jeroen van der Velden, associate professor Strategy Alignment aan Nyenrode, benoemt zonder meer hoe je, niet alleen als organisatie maar zeker ook als student, moet kunnen schakelen. “Natuurlijk wil je als organisatie, als opleider, mogelijkheden bieden. Passende alternatieven aanrijken waarmee de materie nog nét zo toepasbaar wordt. Alleen dan zonder paspoort.” Het netwerk van zowel Van der Velden als van Raymond Hannes, oprichter van Seedling Studio en mede-organisator van de Global Immersion Module, werd aangeschreven. Uiteindelijk wisten zij vier  bedrijven aan te trekken om deze bijzondere corona-proof versie vorm te geven.

Een corona-proof alternatief

“Ampelmann, Akzo Nobel, Abott en de AIVD hebben ieder een bedrijfsrelevante casus bij ons ingediend binnen het thema Digital Business. Een thema waar elke organisatie mee te maken krijgt en waar Nyenrode studenten zich door middel van praktijkopdrachten verder in specialiseren. De studenten gingen dan ook met de casus aan de slag en werden in groepen van vier ingedeeld om probleemoplossend, passend bij het vakgebied en de lesmaterie, een gerichte oplossing aan te reiken. Deze teams van studenten hebben een week lang dagelijks gewerkt aan het uitwerken van de casus en hebben hun eigen ideeën vertaald naar oplossingen voor de deelnemende betrokkenen. Zij werden hierin gecoacht door een Nyenrode team, aan wie zij hun ideeën tussentijds konden voorleggen.”

Aan het einde van de week kreeg elk team de mogelijkheid om hun oplossingen te presenteren. Ook dit onderdeel van het programma vond online plaats. Tijdens een YouTube sessie deelden alle studenten hun adviezen waarna iedere deelnemende organisatie een winnend team gekozen met de beste oplossing.


Screenshot van één van de online sessies.

Ervaringen

De oplossingen voor de Digital Business case verschillen van elkaar, maar zijn allemaal gedetailleerd en goed onderbouwd. Diederick Nierstrasz, Business Developer bij Ampelmann: “We zijn enorm onder de indruk van zowel de hoeveelheid werk die de studenten hebben geleverd alsmede de kwaliteit van het werk wat zij geleverd hebben. De geboden oplossingen bevatten zeer zeker eye-openers die onze organisatie nog verder kunnen helpen groeien.”

Van der Velden geeft terug dat voor hem de enorme opkomst én inzet van de studenten alleszeggend is. “Het is goed om te zien hoe betrokken de studenten zijn als er geschakeld moet worden. Als het anders loopt dan bedacht of gehoopt. Er dan tóch staan, of juist staan, is de kroon op dat wat we binnen Nyenrode met elkaar willen bewerkstelligen: de student klaarstomen voor de volgende stap in het bedrijfsleven.”

Het oplossen van de case kon op sommige momenten uitdagend zijn, maar het bood daarnaast ook de mogelijkheid om theorie meteen in de praktijk te brengen en om te groeien in de rol van digitalisatie-expert. Mark Robbertsen, deelnemende student: “Naast het academische programma was het enerverend om ditmaal te focussen op het oplossen van een casus aan de hand van mijn opgedane kennis en ervaringen.”

Een week lang met elkaar betrokken zijn bij digitale, innoverende bedrijfsprocessen, hier actief mee aan de slag zijn én een kijk door de digitale deur nemen. Het zat allemaal in deze module. 

De winnende teams

Vind hieronder de namen van de winnende teams per organisatie.

Groep: Ampelmann

  • Rosanne van Nieuwpoort
  • Victor Fleuren
  • Chiara Bakker
  • Jan Biezepol
  • Yeftha Nyamsangya

 

Groep: Abbott

  • Susan Ultee
  • Milou van Rossum
  • Iris Bambacht
  • Issey van Damme
  • Chai Chi Shen

 

Groep: Akzo Nobel

  • Bryan Endevoets
  • Max de Bruin
  • Bram Kogelman
  • Mark Robbertsen
  • Ties Wiarda

Groep: AIVD

  • Laurens Diels
  • Sam van Marwijk Kooij
  • Julius Keij
  • Ryan Pichel
  • Girbaud Bastiaans

Full-time Master of Science in Management

De Global Immersion Module (GIM) is een éénweekse studiereis naar het buitenland, waarin studenten meer leren over wereldwijd zaken doen, en de verschillende bedrijfsculturen en organisaties in het desbetreffende land. Deze module is onderdeel van de drie verschillende tracks/specialisaties van de Full-time Master of Science in Management. De volgende tracks worden aangeboden:

  • Global Business
  • Digital Business & Innovation
  • Financial Management

Lees hier meer over de tracks.

Gerelateerde opleidingen

  • (Pre-) Master of Science in Management | Full-time

    Startdatum: augustus 2025
    Taal:
    • Engels
    Locatie:
    • Amsterdam
    • Breukelen

    Deze master in management duurt 16 maanden (inclusief pre-master), heeft 3 specialisaties en geeft jou de beste kansen op de wereldwijde arbeidsmarkt.

    Students sitting outdoors looking into the camera