Tijdens de coronalockdown zag ook Nyenrode Business Universiteit zich gedwongen haar onderwijs volledig digitaal in te richten. Om te blijven voldoen aan de eigen doelstellingen en niet te hoeven inleveren op de leerervaring van haar studenten, ontwikkelde de instelling een nieuwe onderwijsvorm. Met succes. De ingevoerde BYONA-sessies zijn een blijvertje. Lidewey van der Sluis, hoogleraar Organizational Leadership & Talent Management aan Nyenrode Business Universiteit vertelt erover.
Studenten en docenten zagen zich afgelopen anderhalf jaar gedwongen om op fysieke afstand via technologische systemen met elkaar in contact te blijven om het onderwijs vorm te geven.
Als kerndocent in het fulltime MBA programma van de Nyenrode Business Universiteit ging ook Lidewey deze uitdaging aan. Studeren op Nyenrode betekent voor MBA-studenten veelal een mooie baan opzeggen, een strenge toelatingstoets doorstaan, het vaderland vaarwel zeggen en een lening aangaan. Deze keuzes leggen de lat voor docenten zeer hoog. Studenten verwachten van hen een excellente tegenprestatie, ook tijdens een lockdown. Dat vraagt om inlevingsvermogen, creativiteit, toewijding, veerkracht, organisatievermogen en denk- en daadkracht.
Geloof in de doelstelling
Tegen deze sociale achtergrond wordt op Nyenrode onderwijs gegeven. Dat doen wij vanuit de purpose “Serving society by shaping responsible leaders”. En dat doen we al sinds 1946.
Ook in coronatijd bleef dit geloof fier overeind. En misschien juist wel dóór de coronatijd werden we gesterkt in onze missie om mensen toe te rusten om te bouwen aan organisaties, aan een toekomst en aan vertrouwen in een duurzame toekomst. Het waarom van ons onlineonderwijs op Nyenrode was dan ook allereerst een zaak van het hart. Dat wij tijdens de lockdown ondanks de gesloten universiteitsdeuren bleven geven, stond buiten kijf.
Bedrijfsbezoeken
‘In het oude normaal’ waren bedrijfsbezoeken een belangrijk onderdeel van de module Organizational Leadership & Talent Management. Hierbij brengen studenten een bezoek aan organisaties in binnen- en buitenland, bij voorkeur bedrijven met een Nyenrode-alumnus aan het roer. Deze bezoeken waren een manier om alumni van Nyenrode aan huidige studenten te laten vertellen over hun professionele ontwikkeling na hun opleiding. Studenten ervoeren het als een uiterst leerzaam, inspirerend en motiverend onderdeel van de module. Oftewel: vóór corona waren de bedrijfsbezoeken voor MBA-studenten de krenten in de pap.
Dat bracht ons tot een nieuwe onderwijsvorm: de BYONA-sessies: Bring Your Own Nyenrode Alumnus. Dit zijn digitale bijeenkomsten van twee à drie uur voor huidige en toekomstige Nyenrode-alumni.
De BYONA-sessies leidden tot enthousiaste reacties bij zowel studenten als het onderwijskorps: “Wij vinden de colleges zeer interessant en de BYONA-sessies met de praktische voorbeelden en vraagstukken van verschillende bedrijven uit diverse sectoren vallen heel goed in de smaak! Het is leuk om te zien dat tijdens de verschillende colleges telkens andere studenten de interactie opzoeken met de (alumnus) gastspreker. Het heeft mij positief verrast dat de Q&A-sessies vaak al beginnen bij de eerste slide”, aldus Max Walda, student Fulltime MBA.
Charlotte Marinus, programma-manager Fulltime MBA, licht het initiatief toe. “De BYONA-sessies passen voor honderd procent bij wat Nyenrode wil zijn: vernieuwend, praktisch relevant, netwerkgericht en state of the art. Het is geweldig om te zien hoe dit nieuwe onderwijsconcept aanslaat. Ook collega programma-managers kunnen niet wachten om dit concept in hun programma’s te implementeren.”
Wil je meer weten over deze BYONA-sessies, lees het volledige artikel of neem contact op met programma-management.