MOLB game geeft inzicht in duurzame productieprocessen

Impactcase van de maand: 'Engaging students in sustainable production processes with the MOLB game.’
Publicatiedatum: 16-5-2023
Auteur:
  • Dr. ir. Taher Ahmadi

Bij het optimaliseren van productieprocessen ging het de afgelopen decennia vooral om de winst. Tegenwoordig is er ook steeds meer aandacht voor de impact op milieu en maatschappij. Deze transitie vraagt om nieuw leiderschap. Om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomstige leiderschapsrol, ontwikkelde universitair hoofddocent Supply Chain Management and Analytics, Taher Ahmadi, een Multi-Objective Line Balancing (MOLB) game. De game leidde zowel nationaal als internationaal tot positieve reacties.

De basis voor de MOLB game werd gelegd in 2010, toen Ahmadi nog in de auto-industrie in Iran werkte. “Ik was daar verantwoordelijk voor het balanceren van een assemblagelijn van een auto. Deze assemblagelijn bestond uit duizend taken. Om deze klus te klaren heb ik destijds balancing software ontwikkeld op basis van het genetisch algoritme. Dat is een algoritme dat gebruikt wordt om oplossingen te vinden voor optimalisatie- en zoekproblemen.” 

Interactief leren

Jaren later ging Ahmadi aan de slag als assistent professor bij Nyenrode Business Universiteit waar hij bachelor studenten lesgaf tijdens het college ‘Learning through Business Games’. “Als onderdeel van het college speelden studenten zowel fysieke- als webbased games om meer te leren over operations management. Toen de coronapandemie uitbrak, werden we gedwongen om over te schakelen naar een volledige online lesomgeving. Ik heb toen de software die ik in Iran had ontwikkeld, omgebouwd naar een op een spreadsheet gebaseerde game: de MOLB game. In een aantrekkelijke en interactieve omgeving gaan studenten aan de slag met verschillende onderwerpen, zoals het balanceren van een assemblagelijn, duurzame productie en complexe besluitvorming. Tegelijkertijd doen ze een aantal belangrijke vaardigheden op waaronder probleemoplossend vermogen, systeemdenken en samenwerken.”

Internationale belangstelling

De MOLB game leidde tot de publicatie van een onderwijspaper in het tijdschrift INFORMS Transactions on Education. De game inmiddels ook succesvol opgenomen in het MSc college Operations and supply chain management binnen het Center for Marketing and Supply Chain Management for Marketing and Supply Chain Management van Nyenrode Business Universiteit. En met succes: uit een enquête blijkt dat de MOLB game zeer gewaardeerd wordt ken zelfs beter dan andere soortgelijke games die veelvuldig gespeeld worden op business schools wereldwijd. Zo geven studenten aan dat het een waardevolle aanvulling is op de andere lesstof en dat het hun kennis over assembly line balancing heeft verrijkt. Daarnaast is de game ook in andere landen niet onopgemerkt gebleven. De MOLB game is aangevraagd door docenten van business schools in de Verenigde Staten, Australië, Turkije en Noord-Ierland. 

Documenten

Een impact case omvat een portfolio van onderzoek rondom een centraal thema, met een focus op het bereik en de impact van dat onderzoek. De impact cases zijn goed leesbaar voor een breed publiek, tonen aan hoe Nyenrode de verbinding met de praktijk versterkt en hoe faculteitsleden praktische oplossingen vinden voor relevante en actuele uitdagingen in de praktijk.

De impact cases zijn ingedeeld in de categorieën Leadership, Entrepreneurship, Stewardship en Educational Innovation.

Alle cases vind je hier.