Beginnende managers merken vaak in de praktijk dat ze brede, bedrijfskundige kennis missen. Zij hebben behoefte aan direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten. Meer inzicht in de onderdelen van een organisatie is ook praktisch als je net als manager bent begonnen of binnenkort die stap maakt. Maar hoe krijg je deze kennis? Drie oud-deelnemers van de opleiding Foundations of Management (FMA) vertellen wat de opleiding aan Nyenrode Business Universiteit voor hun ontwikkeling heeft betekend.
‘Ik heb verschillende opleidingen en trainingen op het gebied van inkoop gevolgd en wilde nu een brede opleiding op het gebied van management doen,’ vertelt Peter Tiems, manager Inkoop bij bouwbedrijf Strukton Worksphere. ‘Om de stap naar mijn huidige functie te maken, had ik meer bedrijfskundige kennis en achtergrond nodig.’ Hij geeft een voorbeeld: ‘Sinds ik de module Accounting & Finance, een onderdeel van de opleiding, heb gevolgd, kan ik jaarverslagen analyseren en vertalen naar de praktijk.’ Deze situatie is ook herkenbaar voor Remko Meulendijks, senior marketingdirecteur bij Teleflex Medical: ‘In mijn beginperiode als marketingdirecteur ging ik kritiekloos mee met mijn collega’s. Ik dacht toen nog: wie ben ik om beslissingen of processen te bekritiseren? Dankzij deze opleiding ben ik nu veel beter in staat om overtuigend uiteen te zetten waarom we bijvoorbeeld voor een bepaald product of richting moeten gaan.’
Casestudies uit de praktijk
Emmeke van Eersel is interim directeur van een beschermde woonomgeving voor jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. Zij is enthousiast over de goede balans tussen theorie en praktijk: ‘Wat ik leerde kon ik direct toepassen in mijn dagelijkse werk. Ik voel mij zekerder, omdat ik op inhoudelijk vlak een betere gesprekspartner ben.’ Ook de praktijkgerichte casestudies waarmee de deelnemers in groepen aan de slag gaan, vallen in goede aarde. Tiems vertelt: ‘Ik kijk vanuit inkoop naar een vraagstuk, maar anderen kijken ernaar vanuit hun eigen perspectief. Dat besefte ik goed toen we in groepjes aan de casestudies werkten en die invalshoeken elkaar versterkten.’
Zelfreflectie
Kennis, kritisch denken en zelfreflectie zijn onmisbaar voor de moderne manager legt Tiems uit: ‘Ik heb geleerd verder te kijken dan het topje van de ijsberg. We hebben vraagstukken echt doorgrond en geleerd om kritisch te durven zijn. Nu stel ik vragen als: is dat het echte probleem?’ Ook Van Eersel heeft op dat gebied veel gehad aan het FMA. ‘De opdrachten zetten me aan tot meer zelfreflectie: wat zijn mijn dromen? Waar ben ik goed in? Wat wil ik? Tegenwoordig zijn er zoveel keuzes, maar hoe vind je je work-life balance?’
Diversiteit
De deelnemers wisselen veel kennis en ervaring met elkaar uit. Iedereen die de opleiding volgt, zit in dezelfde fase van zijn of haar carrière en heeft vergelijkbare vragen en ambities. Juist die diversiteit blijkt heel leerzaam te zijn. ‘Soms luisterde ik met verwondering en interesse naar de verhalen van mijn medestudenten,’ zegt Van Eersel. ‘De verschillen in gewoonte, cultuur en drijfveren is soms groot tussen startups en bedrijven die internationaal opereren. Zelf werk ik uit passie voor mensen met een beperking. Als werknemer bij een zorgonderneming ben je belangrijk voor de levenskwaliteit van mensen met een beperking. Daar draag ik graag aan bij.’
Waarde toevoegen
Door de opgedane kennis geven deelnemers aan dat ze steviger in hun rol zitten. Zo vertelt Meulendijks: ‘Ik kan nu meer mijn persoonlijke stempel drukken op de strategie van het bedrijf. Dat doe ik niet uit eigenwijsheid, maar omdat ik oprecht denk en ook feitelijk kan onderbouwen dat mijn ideeën soms beter zijn. Ik kan daardoor meer waarde toevoegen.’
Gerelateerde opleidingen
-
Foundations of Management
Startdatum: 14 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.
Bekijk opleiding