Nyenrode-studenten ondersteunen belangeloos ondernemers

Stijn en Tjibbe hero
Publicatiedatum: 4-6-2020

Toen in Nederland COVID-19 uitbrak, viel de samenleving en dus ook het onderwijs stil. Online hoorcolleges konden de studenten nog wel volgen, maar werkgroepen en andere studieactiviteiten waren er niet. Tegelijkertijd worstelden ondernemers  met wegvallende inkomsten door de coronacrisis. Stijn van der Vat en Tjibbe Steenstra, BScBA-studenten aan Nyenrode Business Universiteit, wilden ondernemers helpen in plaats van hun kennis voor zichzelf te houden. Daarom namen zij het initiatief voor TheFAC. Het studentencollectief bestaat pas twee maanden, maar de studenten hebben al meer dan honderd ondernemers gratis geholpen met advies.

TheFAC geeft gratis advies over onder andere marketing, strategie en financiële vraagstukken. Van een advies over crowdfunding voor een restauranthouder tot cashflow analyses om inzicht te krijgen en hebben wanneer een situatie onhoudbaar wordt. Van der Vat vertelt: “We hebben dagelijks emotionele mensen aan de telefoon die niet weten hoe zij verder moeten met hun bedrijf. Het is heel dankbaar werk om deze ondernemers te kunnen helpen.”

Stroomversnelling

Verschillende media besteedden aandacht aan het initiatief waardoor het in een stroomversnelling is gekomen. De studenten moeten nu verder vooruit kijken. “Zie het als een volgende stap”, vertelt Steenstra. “Waar het eerst ging over bedrijven direct helpen, verschuift onze rol meer naar het ondersteunen van de studenten, inmiddels ruim 60, die namens het collectief in contact staan met de bedrijven.”

De vraag is dan ook hoe de studenten de komende tijd verder gaan met hun initiatief. Steenstra: “Wij zijn nu aan het kijken hoe we kunnen opschalen. We voeren gesprekken met andere studenteninitiatieven en universiteiten om te kijken of we landelijk studenten kunnen betrekken in deze #samensterker-beweging.”

Groeimogelijkheden

De opschalingsmogelijkheden hangen af van een strakke studieplanning. “Waar een wil is, is een weg. Het hangt natuurlijk naast studieplanning ook nauw samen met tentamenperiodes en prioriteiten van studenten die zich bij ons hebben aangesloten,” zo vertelt Van der Vat.

Als het gaat over de leercurve van de studenten geven zij aan dat ze de bij Nyenrode zo belangrijke combinatie van praktijk, theorie en persoonlijke ontwikkeling nu daadwerkelijk in de praktijk brengen. Hierdoor kunnen zij oplossingsgericht denken en proactief aan de slag gaan, vertelt Steenstra: “Dat doen we met de cases waar we nu over gebeld worden. Het is niet dat we een kant-en-klaar antwoord hebben. We kijken samen met ondernemers naar mogelijkheden en oplossingen. Dat kan soms in een paar uur en soms neemt het meerdere dagen in beslag.”

Leiderschap tonen

Ze zien met eigen ogen hoe groot het ondernemersrisico kan zijn. De studenten vinden daarom dat zij dankbaar werk doen. Voor de studenten komen de kernwaarden van Nyenrode samen in dit initiatief. Zij, en de studenten die zich hebben aangesloten, tonen leiderschap door op te staan voor anderen. Hierbij zetten zij het maatschappelijke belang voorop en luisteren ze naar de behoeften van ondernemers die ze daadwerkelijk omzetten in resultaat.

Oproep

De studenten willen tot slot iedereen oproepen om juist kleine ondernemers op dit moment te blijven steunen. “De coronacrisis komt op economisch vlak pas net op gang en het is belangrijk dat wij (als consumenten) blijven kopen en spenderen. Een kroegeigenaar kan met twintig gasten zijn vaste kosten nog niet dekken en een theater waar dertig toeschouwers zijn kan de mensen op het toneel ook niet betalen. Maar dáár kan de consument wel het verschil maken,” aldus Van der Vat en Steenstra.

Dit artikel is onderdeel van het L.E.S. in crisis kennisplatform. Een platform waar we kennis en kunde delen om leiders en professionals van organisaties te helpen in tijden van crisis.

Gerelateerde opleidingen

  • Bachelor of Science in Business Administration

    Startdatum: Medio augustus 2025
    Taal:
    • Engels
    Locatie:
    • Amsterdam
    • Breukelen

    Driejarige voltijdbachelor op de Nyenrode-campus in Amsterdam of Breukelen, met focus op bedrijfskunde, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.

  • Blended class Brand Management

    Startdatum: 13 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen
    • Online

    Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.

    Nyenrode Business Universiteit_1
  • Collegereeks Strategische Communicatie

    Startdatum: 15 januari 2025, 14 mei 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.

    Impact MBA
  • Foundations of Management

    Startdatum: 7 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.

    fma-header-800x600
  • Marketing Leadership Program

    Startdatum: 19 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.

    3
  • Sustainability and Systemic Change

    Startdatum: 25 maart 2025
    Taal:
    • Engels
    Locatie:
    • Breukelen

    Zoek naar nieuwe zakelijke kansen voor duurzame waardecreatie.

    Executive Education 7