‘Verandering biedt weerstand, omdat men dan het gevoel kan hebben dat ze iets gaan verliezen. Op psychologisch gebied, zoals status en macht. Maar ook op economisch gebied valt er bij verandering genoeg te verliezen’, stelt prof. dr. Robert Jan Blomme, kerndocent van de MBA-module Verandermanagement en Organisatieontwikkeling. Tijdens deze opleiding leren ondernemers meer over de fundaties van het gedrag, om zo succesvol veranderingen door te kunnen voeren binnen de organisatie.
De Food en Finance industrie is continu onderhevig aan veranderingen. Blomme: ‘Op deze veranderingen heb je meestal zelf geen invloed. Er wordt een nieuwe president gekozen, de aandelen fluctueren en stakeholders kunnen het management onder druk zetten. Waar je wel invloed op hebt, is hoe je met deze veranderingen omgaat en vervolgens implementeert binnen je organisatie.’
Gedrag
Tijdens deze module staan leren en gedrag centraal. Het programma is opgedeeld in drie invalshoeken. Het eerste blok gaat over strategisch veranderingsmanagement. Hierbij wordt gekeken hoe je een veranderingsplan het beste opstelt aan de hand van de gestelde doelen. In het tweede blok komt het leervermogen van de organisatie zelf aan bod. Aandacht voor je persoonlijke competenties als veranderaar zijn belangrijk in het derde blok. ‘Denk hierbij aan antwoord op de vragen als: ‘Hoe krijg ik veranderingen op de agenda? Hoe kan ik zorgen dat de organisatie zichzelf redt op het gebied van veranderingen? In hoeverre raakt dat de belangen en privileges? En hoe ga ik om met alle belangen?’, aldus Blomme.Daarnaast neemt elke student een eigen casus mee uit de praktijk en wordt een onderdeel van de module ingericht naar de persoonlijke vraag van de deelnemers. De eigen casus is niet alleen een groot onderdeel van de paper, maar heeft ook een ander belangrijk doel. Blomme: ‘Zo wordt iedereen zich meer bewust van de eigen rol en positie in hun organisatie en ontdekken ze hoe deze rol groter gemaakt kan worden’.
Shakespeare
Niet alleen de blokken van deze module zijn opgebouwd uit verschillende perspectieven, het lesprogramma bestaat ook uit verschillende invalshoeken. Zo wordt organisatiewetenschappen gecombineerd met inzichten uit de sociale psychologie en gaan de deelnemers een dag aan de slag met Shakespeare. ‘Neem bijvoorbeeld de politieke arena van Hamlet. Na zijn terugkeer in Denemarken krijgt hij te maken met een groot aantal dilemma’s. Daar kwam hij soortgelijke vragen tegen die bij een ondernemer ook voorbij kunnen komen. Hoe geef ik sturen aan mijn handelen in mijn eigen eenzaamheid? Hoe zoek ik draagvlak? En wie zijn mijn bondgenoten?’, vertelt Blomme. ‘In de praktijk kom je dit ook tegen, wanneer er bijvoorbeeld een debat ontstaat tussen goedkoop of juist diervriendelijke voedsel produceren’.
Professionele identiteit
Volgens Blomme is deze module ook waardevol voor ondernemers die niet werkzaam zijn binnen de foodsector: ‘De deelnemers leren in verschillende rollen richting geven en hun professionele identiteit kennen. Daarom kunnen bijvoorbeeld interim managers ook deelnemen aan deze module’.
Vervolg
Mogelijk krijgt Verandermanagement en Organisatieontwikkeling nog een vervolg aan de hand van een post-module over effectief veranderen binnen de organisatiecontext. Het accent zal dan liggen op kennisverwerving en action research binnen de eigen praktijk. Blomme: ‘Mensen hebben vaak het gevoel nog meer kennis te verwerven is op het gebied van organisatieverandering en leren. Er is daarom nog genoeg te leren op dit gebied in combinatie met leiderschap’.