‘Hoe vertaal je trends in een strategie voor de toekomst?’

koetshuis
Publicatiedatum: 27-3-2018

‘Juist de dynamiek van de sierteeltsector vereist sterke voelsprieten. Ik verdiep mij in nieuwe ontwikkelingen. Maar hoe kan je nog meer structuur toevoegen aan de toekomststrategie?’ Dat vroeg Marcel Zandvliet, Director Marketing bij Dutch Flower Group zich af. Hij volgde de vierdaagse masterclass Professional Future Strategist aan Nyenrode Business Universiteit en vertelt over zijn ervaringen.

‘Dutch Flower Group is een internationaal opererende familie van 30 handelsbedrijven die de importerende groothandel en grootschalige retailers bedient met bloemen, boeketten en planten,’ begint Marcel. ‘Binnen de strategie heeft onze onderneming drie topprioriteiten: digitalisering, duurzaamheid en de arbeidsmarkt. Daarnaast verdiep ik mij in nieuwe ontwikkelingen. Toekomstgericht denken is mijn werk en ik zocht hoe ik dit naar de praktijk kan vertalen om nog meer structuur en strategie aan te brengen.’

Optimisme

‘Mijn eerste leermoment was de slide van prof. dr. Bob de Wit, hoogleraar Strategic Leadership aan Nyenrode, waarop de berg aan digitale ontwikkelingen overzichtelijk in kaart was gebracht. Een algemene les: teken de rode draad uit, dan krijg je vat op de materie in plaats van andersom.’ Marcel voegt toe dat optimisme in toekomststrategie voorop staat. ‘Een sterk voorbeeld was een deelnemerscase over een bankonderneming. Is het wel zo dat de overheid de bewegingsvrijheid dicteert? Of bieden strenge regels juist kansen om creatievere, innovatieve oplossingen te vinden? Het was mooi te ontdekken dat je een veel grotere stempel op toekomstkeuzes kan zetten dan je dacht.’

Lachen als leermoment

‘Verandering roept per definitie weerstand op, en dat bevriest je. Een verrassende ervaring was de workshop van filosoof Karim Benammar. Hij liet ons een probleem uitvergroten, tot in het absurde toe. “Zodra jullie lachen, begrijpen jullie het”, gaf hij ons mee. Zijn boodschap? Iedereen zit vast in een manier van denken, waardoor je het probleem versimpelt. Zo mis je veel bruikbare bouwstenen voor de ontwikkeling van een toekomstvisie.’

Het ondenkbare denken

Scenarioplanning oefenen is een belangrijk trainingsonderdeel. Marcel: ‘Een ‘wat als’- toekomstscript schrijven voor je eigen organisatie werkt heel verhelderend. Plannen voor robotisering en digitalisering kregen in mijn plan nog scherpere contouren. Maar we onderzoeken dieper. De uitdaging luidde: denk verder dan het ondenkbare. Zodoende kwam ik in het denkspoor van de aangroeiende groene consumentenbeweging. Wat als consumenten bloemen in de ban doen? Heeft het virtuele boeket daarmee een toekomst? Een open mind, dat is een term die overal opduikt. Hier maak je het eigen, waardoor de essentie van toekomststrategie bij mij echt binnenkwam.’

Verbinding leggen

Marcel legt tot slot uit wat de interactieve en intensieve trainingsvorm hem opleverde. ‘Van nature werk je naar een oplossing toe, maar gebruik je onvoldoende andere experts om het probleem mee te helpen definiëren en hiermee nog meer invalshoeken te creëren. Die leerervaring neem ik mee in de interne masterclasses marketing die ik organiseer voor onze marketeers.’

De masterclass Professional Future Strategist is een vierdaagse masterclass. Dankzij gerichte methodieken ontdek je hoe je een glasheldere toekomstvisie en -strategie formuleert. De masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Futureconsult. Bekende trendwatchers, futurologen en strategen delen in deze course hun technieken, visie en toekomststrategieën.