Zakendoen met ethiek in het achterhoofd

Tony Chocolonely After Work
Publicatiedatum: 11-3-2019

Hoe kan je als merk bewustzijn creëren, een voorbeeldfunctie aannemen en anderen inspireren tegelijk? Op deze en andere vragen kregen studenten en medewerkers van Nyenrode Business Universiteit in Amsterdam op 7 maart 2019 antwoord tijdens een afterwork session. Ynzo van Zanten, Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely was keynotespreker. Hij vertelde over het chocolademerk, van het ontstaan tot de missie en de dromen voor de toekomst, om aanwezigen te inspireren.

De keuze om juist Tony’s Chocolonely uit te nodigen is volgens Jessica Peters, directeur Nyenrode Amsterdam, heel logisch: ‘Het is belangrijk om het goede voorbeeld te geven aan onze studenten. Ook ik probeer dat iedere dag te doen en het is onze plicht om onze studenten te inspireren hoe zij verantwoordelijke leiders kunnen worden.’ Achter de uitnodiging aan Ynzo van Zanten op de Nyenrode Amsterdam Campus zit een gedachte: ‘We willen onze studenten laten ontdekken op welke manier zij in de toekomst impact kunnen maken op de wereld waarin zij leven.’

Doelen

Ook het chocolademerk heeft hier gedachtes over en laat zien hoe zij doelen formuleren. Financieel succes is dan ook niet hun primaire doel. Hun doel is honderd procent slaafvrije chocola wereldwijd. ‘Op dit moment werken zeker dertigduizend mensen, waaronder ook kinderen, onder slavernij omstandigheden op cacaoplantages in Afrika’, vertelt Van Zanten. Het chocolademerk wil bewustzijn creëren om dit tegen te gaan. ‘Maar de keten is niet transparant. Zelfs het kopen van een ‘fairtrade’ chocoladereep in de supermarkt is geen garantie dat dit ook daadwerkelijk een volledig eerlijk product is. Cacao is namelijk een massaproduct waarbij de herkomst soms lastig te herleiden is.’

Ook vertelt Van Zanten dat hij niet wil spreken over de USP’s van Tony’s. ‘Hoe minder unique we zijn, hoe beter het duurzame resultaat voor de cacao-industrie is. We hopen dat iedereen onze manier van werken overneemt.’ De impact die het merk heeft, blijft Van Zanten verbazen: ‘Drie jaar geleden had ik niet gedacht dat het mogelijk was om een wereldwijd bekend merk te worden.’ De komende tijd ligt de focus volgens de choco evangelist dan ook op internationalisering met uitbreiding naar onder andere Engeland en de Verenigde Staten.

Toekomst

Over de toekomst is Van Zanten duidelijk: ze gaan een overname door een grote partij niet uit de weg. ‘Maar dan wel onder onze voorwaarden. Dat betekent namelijk dat er meer transparantie in de keten komt en er betere werkomstandigheden voor cacaoboeren en opleidingsmogelijkheden voor hun kinderen ontstaan.’

Peters sluit de middag tenslotte af door de studenten een paar vragen mee te geven om samen over door te praten: ‘Hoe kan jij een verantwoordelijke leider worden? Hoe heeft dit verhaal jou geïnspireerd en hoe denk jij de wereld te kunnen veranderen?

Bekijk hieronder de video van de bijeenkomst.

Gerelateerde opleidingen