Masterclass Strategic Foresight
Introductie
Nieuwe technologieën, nieuwe (geo)politieke verhoudingen en een andere samenleving. Hoe wordt jouw organisatie futureproof? En hoe zorg je ervoor dat je vandaag al inspeelt op de transities van morgen?
Tijdens de masterclass Strategic Foresight delen bekende toekomststrategen, trendwatchers en futurologen hoe zij denken dat de wereld van morgen eruit ziet en leer je vaardigheden en methodieken om te komen tot een futureproof strategie voor jouw organisatie.
Wat levert het je op?
- Je hebt inzicht in belangrijke (maatschappelijke) transities die de markt en maatschappij de komende jaren zullen vormen.
- Je hebt een uitgebreide toolbox vol methodieken die je kan inzetten bij het ontwikkelen van je eigen toekomstgerichte strategie.
- Je weet hoe je jouw eigen organisatie futureproof maakt.
- Je leert hoe je vroege signalen van verandering op kan vangen.
- Je kan belangrijke signalen doorvertalen naar visie, strategie en innovatie.
Deze masterclass bieden we aan in samenwerking met Futureconsult.
Wat onze deelnemers zeggen
Inhoud
Wat ga je doen?
In vier dagen leer je inspelen op de wereld van morgen. Je voert een foresight scan uit: hoe toekomstgericht ben ik en hoe toekomstgericht is mijn organisatie? Waar heb ik behoefte aan en wat kan ik verbeteren? In interactieve workshops vul je jouw toolbox met methodes en technieken om de toekomst te verkennen. Je leert over belangrijke trends en transities, scenario’s te maken van mogelijke toekomsten en je vangt vroege signalen van verandering op. Vervolgens maak je de stap naar strategie. Wat betekent die nieuwe wereld voor mijn organisatie en mijzelf? Je leert om de abstracte toekomst te vertalen naar concrete stappen voor vandaag en toekomstgerichte strategie.
Thema´s
Tijdens het programma komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
- De belangrijke transities van deze tijd, waaronder de overgang naar een datagedreven samenleving, de energietransitie en de overgang naar een netwerksamenleving.
- Early warnings: hoe blijf ik alert en vang ik vroege signalen van verandering op?
- Scenario’s: het opstellen van scenario’s om mogelijke toekomsten te verkennen en het gebruiken van scenario’s om tot strategie te komen.
- Reframen: verander je denkkader om met een open blik naar de toekomst te kunnen kijken.
- Innovatieve businessmodelen: hoe vertaal je trends naar nieuwe innovatieve producten en verdienmodellen?
De inhoud van het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.
Van wie krijg je college?
Tijdens de masterclass Strategic Foresight wisselen interactieve discussies en inhoudelijk inspirerende sprekers elkaar af. Tijdens de workshops, onder leiding van de deskundigen van Futureconsult, is veel ruimte voor het opdoen van en het uitwisselen van ervaringen.
De sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Sprekers
-
Prof. dr. Annemieke Roobeek
Functietitel HoogleraarAnnemieke Roobeek is hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement aan Nyenrode Business Universiteit.
-
Prof. dr. Bob de Wit (Emeritus)
Functietitel HoogleraarBob de Wit is Professor Strategic Leadership. Zijn expertise is de transformatie van bedrijven, sectoren en maatschappijen door digitale technologieën en oplossingen op het gebied van biotechnologie en duurzame energie.
-
Loulou Nekkers
Functietitel GastsprekerLoulou Nekkers is senior adviseur bij Futureconsult. Zij heeft een achtergrond in het onderwijs en in verandermanagement. Naast inhoudelijke trajecten is zij gespecialiseerd in het aanbieden en verzorgen van masterclasses op het gebied van Strategic Foresight.
-
Drs. Yousri Mandour
Functietitel PartnerYousri Mandour is partner bij Lobster Company, auteur en lecturer aan Nyenrode Business Universiteit. Yousri laat zien hoe je door echte verandering en vernieuwing te omarmen, structureel bouwt aan een toekomstbestendige organisatie.
-
Dr. Willem Peter de Ridder
Functietitel GastsprekerWillem Peter de Ridder is directeur van Futures Studies. Hij adviseert als Strategic Foresight consultant met name op het gebied van digitale transformatie en AI. Auteur van het boek “Winnen met kunstmatige intelligentie”.
-
Jan Nekkers
Functietitel GastsprekerJan Nekkers is directeur en oprichter van Futureconsult. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring met trendonderzoek, het opstellen van scenario’s en toekomstvisies. Hij was onder meer werkzaam als onderzoeker bij de Universiteit van Leiden, als stafmedewerker bij de Wiardi Beckman Stichting, als beleidsadviseur bij de PvdA en als organisatieadviseur.
-
Farid Tabarki
Functietitel GastsprekerFarid Tabarki is de oprichter van Studio Zeitgeist en auteur van het boek ‘Het Einde van het Midden’. Hij is commissaris bij woningcorporatie Stadgenoot en lid van de raad van toezicht van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Volgens De Volkskrant is Farid één van de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders.
-
Zsa Zsa Balian
Functietitel GastsprekerZsa Zsa Balian is senior adviseur bij Futureconsult. Zij leidde visie- en strategieprojecten voor enkele tientallen gemeenten, landelijke overheidsorganen en zorgorganisaties.
Zsa Zsa is als docent verbonden aan Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw en begeleidt daar masterstudenten bij het creëren van de toekomst van de stad.
-
Wiebo Vaartjes
Functietitel GastsprekerWiebo Vaartjes is oprichter van i5-BusinessTransformation waardoor hij zijn internationale ervaring als CEO bij Philips uitdraagt.
Hij richt zich op het succesvol realiseren van grote organisatieveranderingen, meestal in high stakes, high pressure omgevingen.
-
Karim Benammar
Functietitel GastsprekerKarim Benammar is filosoof, gespecialiseerd in transformerend denken. Hij geeft lezingen en workshops aan organisaties in hoe we door anders te denken anders kunnen gaan handelen, en een positieve toekomst kunnen vormgeven.
-
Carlijn Naber
Functietitel GastsprekerCarlijn Naber is kenniscoördinator bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) en heeft een achtergrond in de economische psychologie. Ze is breed georiënteerd, enthousiast over de kruisbestuiving tussen disciplines en verdiept zich in de sociale implicaties van technologische ontwikkelingen.
-
Dr. Jeroen van der Velden
Functietitel Universitair hoofddocentJeroen van der Velden is universitair hoofddocent Strategy Alignment en directeur van het Center for Strategy, Organization & Leadership aan Nyenrode Business Universiteit. Hij is gefascineerd door de manier waarop nieuwe technologieën organisaties en het dagelijkse leven van mensen beïnvloeden en veranderen.
Deze sprekers zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Brochure bekijken?
Laat dan je gegevens achter en je ontvangt de brochure in je mail.
Brochure aanvragen
Aanmelden
Voor wie?
Je wilt als manager, innovator of strateeg het toekomstbewustzijn van jezelf en je organisatie versterken. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor strategische beslissingen, visie- en beleidsontwikkeling en/of innovatieprocessen.
Data
- Module 1: 14 en 15 april 2025
- Module 2: 2 en 3 juni 2025
In beide modules starten we op dag 1 om 9:00 uur en eindigen rond 22:00 uur. Op dag 2 duurt het programma van 9:00 tot 17:00 uur. De tweedaagse modules zijn inclusief een hotelovernachting.
Meld je nu aan
Aanmelden voor de masterclass Strategic Foresight doe je via de aanmeldbutton.
Heb je nog vragen? Onze programma-coördinator beantwoordt deze graag.
Interesse in deze opleiding?
Ben jij geïnteresseerd in de opleiding Masterclass Strategic Foresight? Meld je dan online aan.
Investering
Wat zijn de kosten?
De investering voor de masterclass Strategic Foresight is € 5.895,- per persoon (exclusief 21% btw). Dit bedrag is inclusief lesmateriaal, 2 hotelovernachtingen en maaltijden. Je ontvangt een deelnamecertificaat.
Kosteloos annuleren is uitsluitend mogelijk per e-mail tot 4 weken voor de aanvangsdatum. Na die datum ben je het volledige deelnamebedrag verschuldigd.
Annulering dient altijd schriftelijk te geschieden.
Disclaimer
*Alle bedragen en voorwaarden zijn indicatief (exclusief btw en bijkomende kosten, tenzij anders aangegeven) en onder voorbehoud van periodieke wijzigingen.
Benieuwd of deze opleiding aansluit bij je ambities en interesses?
Laat dan je gegevens achter en wij nemen contact met je op.
Persoonlijk advies
Gerelateerd nieuws
-
‘Zie degene met wie je onderhandelt als je danspartner’
Publicatiedatum: 11-11-2024Volgens Raymond Vromans onderhandelen we eigenlijk de hele dag. “Dat doen we niet alleen op ons werk met collega’s en leidinggevenden, maar ook thuis met onze partner en kinderen.”
Bekijk artikel -
Leren onderhandelen met bokshandschoenen aan
Publicatiedatum: 24-10-2024Wat hebben vechtgedrag en communicatie met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken, zo blijkt in de workshop van Alwin de Rijke in het programma Impactvol Onderhandelen.
Bekijk artikel -
‘Een goede marketeer brengt de buitenwereld naar binnen’
Type: OnderwijsPublicatiedatum: 9-7-2024Marketeers staan in deze tijd voor grote uitdagingen.
Bekijk artikel -
Goede marketing: ‘Zorg dat alle stakeholders van je organisatie houden’
Type: OnderwijsPublicatiedatum: 2-7-2024Het Marketing Leadership Program (MLP) helpt senior marketeers om een leidende positie in te nemen.
Bekijk artikel
Contact
Vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag!