Corona als trigger voor vloeibaar leren
Corona was de aanjager – niet alleen om ons onderwijs aan te passen aan de omstandigheden, maar ook om kritisch naar de toekomst te kijken: hoe willen en kunnen we verder met onze opleiding, waar blended learning geen wens meer maar een must is geworden? Hoe creëren we nog steeds toegevoegde waarde als één van onze belangrijkste USP’s, de persoonlijke benadering, het onsite leren, deels wegvalt en wat is ervoor nodig om onze programma’s anders in te richten?
Er is een andere mindset nodig om onze onderwijsvisie te herformuleren en van daaruit veranderingen door te voeren. Hiertoe werden we geïnspireerd door prof. Nick van Dam, die in een opinie artikel betoogde dat “vloeibaar” onderwijs noodzakelijk is om ons voor te bereiden op en aan te kunnen passen aan een wereld waarin bestaande structuren, patronen, gedragscodes, regels en instellingen aan het verdwijnen zijn. Vloeistoffen zijn ultiem beweeglijk, daarom staat ‘vloeibaar’ hier voor aanpassingsvermogen, flexibiliteit en plooibaarheid.
Vloeibaar onderwijs is een complete, allesomvattende en interactieve leerervaring, volgens van Dam. Het voegt klassikale en digitale onderwijssystemen op innovatieve wijze samen, zodat studenten, waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat hun situatie ook is, de beste kwaliteit onderwijs krijgen, zolang ze de daarvoor benodigde technologie tot hun beschikking hebben. Vloeibaar onderwijs, waarbij de nadruk ligt op ervaringsleren, kan een zeer rijke leerervaring bieden en berust op zes kenmerken: Meerdere kanalen, actief en sociaal, praktijkgericht, persoonlijk (maatwerk), topkwaliteit faculty en persoonlijk contact.
Als programma management zijn we tot nu toe bezig geweest met de ‘quick wins’, onder andere om de kwaliteit van ons onderwijs in zowel een online als hybride setting te waarborgen (waarbij het grootste deel van de deelnemers op Nyenrode aanwezig was en een klein deel online).
Hiervoor hebben we workshops georganiseerd voor docenten om hen zowel didactisch als technisch de benodigde kennis bij te brengen. Nieuwe werkvormen zijn geïntroduceerd. Ook hebben we allerlei instructiemateriaal ontwikkeld, filmpjes en documenten om zowel bij deelnemers als docenten de juiste voorwaarden te creëren voor een optimale leerbeleving.
Daarnaast houden we contact met andere partijen in de organisatie die met soortgelijke activiteiten bezig zijn, om van elkaar te kunnen leren en niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden. Ook hebben we afstemming met onze onderwijskundig adviseur. Nyenrode breed is er geïnvesteerd in verbeterde AV techniek in de collegezalen.
Transformatief Onderwijs is een eigentijdse mix van co-creatief, ervaringsgericht, vormend én cognitief leren zodat studenten en deelnemers invulling kunnen geven aan hun leiderschap op het niveau van individu, team, organisatie en eco-systeem, o.b.v. 5 principes:
1. Head-heart-Hands
2. Changing World
3. Inspiring Faculty
4. Multi-channel
5. Gepersonaliseerd leren
Via design-thinking gaan we hier zowel als team als met de kerndocenten en in samenwerking met andere programma’s na de zomer verder mee aan de slag.