‘Collegereeks leverde inspiratie om Big Data bereikbaar te maken voor het mkb’

5 april 2017
Onderwijs

Steven Dorgelo, deelnemer aan de collegereeks Big Data: ‘In mijn adviezen aan bedrijven gebruik ik bij voorkeur de meest actuele concepten en technologieën. Big Data is zo’n veelbelovende ontwikkeling: betekenis vinden in grote digitale datasets om bedrijfsvoering te optimaliseren. Maar het staat nog in de kinderschoenen - veelal ontbreekt de kennis om gericht de juiste gegevensanalyse in te zetten voor meer rendement. Samen met twee medestudenten uit de collegereeks creëer ik nu voor het mkb een eenvoudig bruikbare Big Data-tool.’

Steven Dorgelo is zelfstandig business consultant. Steven: ‘Overtuigd van het potentieel van Big Data, zocht ik kennisaanvulling. Best lastig omdat het een noviteit is, maar het studieaanbod van Nyenrode voorziet juist in bedrijfskundige trends. In de collegereeks komen alle facetten rond Big Data aan bod, van de allerlaatste technieken tot de privacy en wet- en regelgeving. Dat laatste had ik persoonlijk niet de hoogste prioriteit gegeven, maar door dit college weet ik wat hierin speelt en ben ik ervan doordrongen dat je deze afkadering altijd in het achterhoofd moet houden.’ 

‘Watson’

Dorgelo vertelt enthousiast: ‘Ook een bedrijfsbezoek maakte onderdeel uit van de colleges. Wij waren te gast bij IBM waar we ‘Watson’ bewonderden, een supercomputer die interactief spreekt en zelf leert door actief te zoeken naar antwoorden. Als cognitieve rekenkracht is ‘Watson’ een mooi voorbeeld van de ongekende toepassingsmogelijkheden van Big Data. Een voorbeeld: in een ziekenhuis kan ‘Watson’ voor een kankerpatiënt vanuit een brij van informatie de match vinden voor een gepersonaliseerd behandelingstraject.’

Juiste vragen

‘Big Data levert slechts profijt op als je de juiste onderzoeksvraag stelt, zo prentte hoog leraar Bert Kersten ons in. Je kunt je verliezen in de zee van kansen. Logisch nadenken binnen de menselijke maat is het motto. Zo kwam de gemeente Amsterdam met de vraag: hoe kun je de toeristenstroom in de hoofdstad reguleren? Een aantal medestudenten zochten creatieve oplossingen, waarbij Twitter-gegevens de input vormen voor verfijnde voorspellingen over drukte bij trekpleisters zoals Madame Tussauds en het Rijksmuseum. Via adviezen op Twitter is het vervolgens mogelijk om gedragskeuzes te beïnvloeden.’

Mkb en Big Data

‘Dezelfde hands-on insteek kenmerkt mijn initiatief om Big Data bereikbaar te maken voor het mkb. Als ‘data scientists’ vertalen wij onze kennis naar de ondernemers toe. Wat zijn de relevante gegevens van het bedrijf, en met welke open-source data moeten deze verrijkt worden om een resultaatgerichte analyse uit te voeren?

Doel is het verzamelen van informatie met meerwaarde waarmee je het bedrijf slagvaardiger kunt maken. Bijvoorbeeld, het kan lonen om data over de voorraad in winkels te koppelen aan die van het centrale warehouse. Zo weet je exact waar producten zich bevinden en kan je de klant beter bedienen. Ook bij de vraag hoeveel kans winkeluitbreiding in een bepaalde plaats heeft, biedt Big Data uitkomst door bedrijfsdata in de analyse te mixen met onder meer relevante geografische informatie. De mogelijkheden zijn legio; het is fantastisch om pionier te zijn en ondernemingen in het mkb te helpen, zodat ook zij nu Big Data als concreet en uiterst effectief bedrijfsinstrument kunnen inzetten.’

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.