De prijs van het Amazon systeem

1
Publicatiedatum: 20-10-2021

En weer is er een schandaal rondom Amazon. Amazon blijkt in de UK jaarlijks miljoenen producten te vernietigen. Het gaan om overtollige voorraden en retouren. En meestal gaat het om producten van externe verkopers op het Amazon platform. Wat is nu eigenlijk het probleem en hoe kunnen we dat probleem aanpakken?

Amazon kwam onlangs negatief in het nieuws. Amazon blijkt in de UK jaarlijks miljoenen producten te vernietigen. Amazon heeft wereldwijd honderden magazijnen die tot de knok toe gevuld zijn met producten. Van dure high-tech tot goedkope rommel. Deze producten zijn lang niet altijd van Amazon, maar van de duizenden verkopers die via het platform verkopen en waar Amazon de logistiek voor verzorgt (Fulfilment by Amazon).

Amazon verdient aan de logistieke dienstverlening, maar vooral aan de verkoop van de producten (commissie). En dus moet de motor draaien. Voorraad kost geld (rente, ruimte, risico, maar in Amazon’s geval alleen ruimte) en dus moet de voorraad verkocht worden. Als (incourante) voorraad niet verkoopt, dan moet deze plaatsmaken voor courante voorraad die wel verkoopt. Dat is niets nieuws.

Maar de vraag is dan wel wat je met deze incourante voorraad (dure high-tech en goedkope rommel) doet. Opruimen dus. Tapijt omhoog en de rommel er onder vegen. Dat is de makkelijkste manier in een wereld waarin tijd schaars is en geld alleen gebruikt wordt om nog meer te verkopen. Duurzaamheid en circulaire economie zijn nog dure woorden in deze wereld.

Het probleem is groter dan Amazon

Het is natuurlijk terecht om Amazon aan te spreken op de duistere praktijk van het vernietigen van producten. Maar het probleem is natuurlijk wel veel groter. De jeugd van tegenwoordig heeft geen krantenwijk meer, maar is “drop-shipper”. Als je niet weet wat dat is, dan hoef je alleen maar naar YouTube te gaan. Daar vertellen Nederlandse goeroes vanaf een strand op Bali hoe je zonder al te veel moeite dropship-miljonair kunt worden. En dus zijn er wereldwijd duizenden drop-ship ondernemers. Het maakt niet uit wat je verkoopt als het maar veel is. Je besteedt alles uit aan Amazon en je runt je imperium op slippers. Je leven is een groot feest dat je op Instagram deelt. Je succes deel je vervolgens ook weer als goeroe voor nieuwe drop-shippers.

Maar wat moet je als drop-shipper dan verkopen? Het antwoord op die vraag is simpel. Je verkoopt wat al veel verkocht wordt maar dan goedkoper en slimmer. Via slimme trucs zorg je dat je hoog in de zoekresultaten staat of zelfs de Amazon Buy Box bemachtigt. Maar hoe weet je dan wat goed verkoopt? Nou daar heb je slimme software voor. Die analyseert de verkoopgegevens van Amazon en vertelt je wat hot is. Nu nog zorgen dat jij deze producten ook verkoopt.

Maar waar haal je die producten dan vandaan? Ook dat is simpel, die koop je op Alibaba (dat een groot dc bouwt in Luik red.) of een andere Chinese website. Want China maakt en levert alles wat Westerse consument wil hebben. Het aanbod van goedkope rommel is oneindig. Inkopen in China via Alibaba is voor iedereen toegankelijk. Maar wie wil dat dan allemaal kopen? Ook dat is simpel. De verwende Europese consument die vanaf de bank altijd op zoek is naar koopjes. En die hoeft zijn of haar bank niet eens af. Een druk op de oranje knop in de checkout en logistiek doet de rest. Vaak gratis en voor niets. Wat wil je nog meer? En dus is er inmiddels een wereldwijd systeem om de westerse consument te voorzien van allerlei prularia uit China. De westerse consument is er inmiddels verslaafd aan. Het systeem heeft inmiddels ook zijn eigen feestdagen. Hoe zullen we dit systeem noemen? E-commerce?

Wie spreek je dan aan als er binnen dit systeem duistere praktijken plaatsvinden zoals het vernietigen van incourante voorraad? Natuurlijk, Amazon moet aangesproken worden. Van de marktleider in e-commerce en logistiek mag je voorbeeldgedrag verwachten. En ze hebben geld genoeg om het netjes te doen. Maar aan de andere kant faciliteert Amazon gewoon een systeem dat veel groter is dan Amazon zelf. En de aandeelhouders van Amazon willen gewoon groei en bottom-line resultaat zien. Geen incourante voorraad op de balans.

Massaconsumptie

Het echte probleem is mijns inziens dat de Westerse consument te makkelijk en te veel consumeert. En dus is er ruimte voor een omvangrijk systeem dat de consument op zijn of haar wenken bedient. Moeten we dan de consument aanspreken? Dat is lastig want de consument zit gevangen in een nog veel groter en machtiger systeem. Het wereldwijde systeem van kapitalisme waarin de opkomende grootmacht China hard werkt aan dominantie in de wereldeconomie. Ga daar maar eens wat aan doen. Die consument die weet overigens niet beter en is inmiddels verslaafd aan spullen uit China. Dat hebben we, omgekeerd, trouwens eerder gezien (tip: lees het boek “De nieuwe wereldorde” van Rob de Wijk).

Kan logistiek er wat aan doen?

Dit is een logistieke blog, dus moeten we wel de vraag durven stellen wat wij er aan kunnen doen. Kunnen wij de vernietiging van producten tegen gaan? Of moeten we dan het hele systeem tegen gaan? Dat kan natuurlijk niet, want van dat systeem belegt logistiek zijn boterham. Het kan niet anders dat logistiek meegaat in het wereldwijde e-commerce systeem van toenemende consumptie. Laat die dozen maar schuiven. Heen en terug verdienen we er een goede boterham aan. En trouwens, zonder logistiek wordt de belofte van de checkout niet waargemaakt. Logistiek is dus onmisbaar voor het e-commerce systeem. En logistiek maakt ook niet de commerciële en financiële keuzes in dit systeem. Logistiek is meer van “u vraagt en wij draaien”. En dat is ook onze taak. We doen er al genoeg aan om de logistiek schaalbaar en duurzaam te maken. Logistiek treft hier geen blaam.

Toch kies ik er graag voor om vooral kritisch naar mezelf te kijken en af te vragen wat ik aan een probleem kan doen. Maar in dit geval besluit ik er mijn handen niet aan te branden. Het probleem van vernietigen van producten door Amazon kan helaas niet door logistiek opgelost worden. Of toch wel? Misschien moet ik met Amazon gaan praten en aanbieden dat ik een betere oplossing heb voor de retouren van Amazon verkopen. Daarmee kan ik 50% van de vernietiging voorkomen. Of is dat wel erg ambitieus?

Stef de Bont is oprichter en CEO van 12Return, expert en auteur op het gebied van Retourlogistiek en een van de sprekers in de Collegereeks E-Logistics. Deze collegereeks start op 9 november 2021.

In de collegereeks E-Logistics leer je van experts hoe je de logisitiek die volgt uit je internetverkopen inricht, uitvoert, bewaakt én meetbaar maakt.

Nyenrode is gesloten tijdens de feestdagen. Je kunt je nog steeds aanmelden voor onze programma's, maar houd er rekening mee dat aanvragen, e-mails, vragen en verzoeken pas vanaf 6 januari worden opgepakt. Fijne feestdagen!