Komt het coronavirus van mensen uit China of is het uit de lucht komen vallen? Deze vraag doet ertoe, zo geeft wetenschappelijk historisch onderzoek naar natuurrampen, catastrofes en pandemieën aan. Volgens het onderzoek ‘Disasters and community resilience: Spanish flu and the formation of retail cooperatives in Norway’ van de hoogleraren Hayagreeva Rao en Henrich Greve handelen mensen op basis van duiding en het benoemen van oorzaken.
Als een ramp wordt toegeschreven aan de natuur, dan wordt dit als noodlot en pech ervaren. In dat geval is de kans groot dat mensen er samen de schouders onder zetten en solidair zijn. Dit vermindert de negatieve gevolgen voor mens en economie dan wanneer een ramp wordt toegeschreven aan mensen.
Is menselijk handelen de oorzaak, dan is de kans groot dat bijvoorbeeld een uitbraak als dat van het coronavirus als een aanval en ondermijning wordt ervaren. Dit doet de saamhorigheid geen goed met op korte en op lange termijn negatieve gevolgen voor mens en maatschappij. Er worden dan minder plaatselijke burgerinitiatieven geboren, minder mensen melden zich als vrijwilliger, en meer coöperaties gaan op de fles.
Als we dit inzicht doortrekken naar de situatie van nu, dan zien we dat corona niet alleen mensenlevens kost, maar ook consequenties heeft voor het niet verschijnen en/of verdwijnen van maatschappelijke organisaties en initiatieven.
De typische reactie op een pandemie bestaat uit isolatie, quarantaine en sluiting van scholen, kerken en publieke ruimten. Dat zagen we ook nu. Uit het onderzoek van Rao en Greve volgt echter een andere boodschap, bestaande uit twee dringende adviezen.
Het eerste advies is dat we het coronavirus zouden moeten duiden als een duveltje uit een doosje, als een verschijnsel waar we als mensen allemaal tegen vechten. Laten we doen alsof deze duiding juist is, tenzij anders wordt bewezen. Dat verbindt.
En vervolgens: investeer in saamhorigheid want sociale banden zijn de basis van een gemeenschap en vormen daarmee het fundament van onze gezamenlijke toekomst. Burgers voor een tweede keer sociaal isoleren zou hierdoor als optie van tafel moeten worden geveegd.
Dit artikel is eerder verschenen in het Financieel Dagblad van donderdag 23 juli jl.
Dit artikel is onderdeel van het L.E.S. in crisis kennisplatform. Een platform waar we kennis en kunde delen om leiders en professionals van organisaties te helpen in tijden van crisis.
Gerelateerde opleidingen
-
Blended class Brand Management
Startdatum: 13 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Strategische Communicatie
Startdatum: 15 januari 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.
Bekijk opleiding -
Foundations of Management
Startdatum: 14 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.
Bekijk opleiding -
Marketing Leadership Program
Startdatum: 19 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.
Bekijk opleiding -
Sustainability and Systemic Change
Startdatum: 25 maart 2025Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Zoek naar nieuwe zakelijke kansen voor duurzame waardecreatie.
Bekijk opleiding -
Data Analytics en Business AI
Startdatum: 6 februari 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
In deze blended class ontdek je de strategische mogelijkheden van Data Analytics en Artificial Intelligence (AI) voor jouw organisatie.
Bekijk opleiding