Helpt een coachende stijl om Zorgmanager van het Jaar te worden?

albert-heijn-gebouw-voor
Publicatiedatum: 30-8-2017

Zorgvisie kiest ieder jaar een Zorgmanager van het jaar. De genomineerden voor deze award zijn zeker niet bezig met het verkrijgen van zo’n titel. Ze zorgen juist dat hun eigen organisaties en medewerkers groeien in hun rol en verantwoordelijkheden. Toch hebben we de verkiezing met belangstelling gevolgd. Welke eigenschappen delen de genomineerden? Gebruiken zij een coachende stijl in hun leiderschap?

Geen grote ego’s, wel grote impact
Naast winnaar Ernst Kuipers waren ook Rob Hoogma, bestuursvoorzitter van gehandicaptenorganisatie Siza in Arnhem, en Peter Bennemeer, algemeen directeur van Ziekenhuis Bernhoven in Uden genomineerd. Alle drie de mannen tonen een grote bevlogenheid. De zorgmanagers stellen zichzelf volledig in dienst van de mogelijkheden die zij zien voor hun organisatie. Zo heeft Peter Bennemeer bij zijn aantreden als bestuursvoorzitter direct een ander besturingsmodel geïntroduceerd. Daardoor konden twee medisch specialisten plaatsnemen in de directiekamer. Bennemeer heeft zelf een stap teruggezet en is sindsdien statutair directeur. Hierdoor kunnen medisch specialisten hun eigen kennis inzetten om op basis van ervaring ‘zinnige zorg’ te organiseren.

Rob Hoogma onderscheidt zich door samen met professionals en cliënten het beleid te bepalen. Dat deed hij door gesprekken te voeren met cliënten en door professionals na te laten denken wat hun eigen toegevoegde waarde voor de organisatie is. Dat zorgde voor innovaties, zoals de ontwikkeling van een app die helpt om zelfstandig te reizen en 2 ‘Paswoningen’ waar cliënten met een handicap technische innovaties kunnen uitproberen, zoals een draaibare keuken. Dat leidt tot verhoogde cliënttevredenheid en meer innovatie. Hoogma’s aanpak getuigt van moed om mensen te vertrouwen.

De tot winnaar uitgeroepen Ernst Kuipers legt de nadruk op verbindingskunst. Zijn leiderschapsstijl is mensen met elkaar te verbinden en lijnen uit te zetten voor de lange termijn. Hij vindt oplossingen door ambities van verschillende partijen met elkaar te verbinden. Daardoor heeft hij in korte tijd problemen omgezet in vernieuwingen, zoals een verbeterde relatie tussen ziekenhuizen en zorgaanbieders in de regio, wat leidt tot betere afspraken en convenanten. Zijn aanpak? Goed luisteren en impact hebben, zonder zichzelf op de voorgrond te plaatsen.

Link met een coachende stijl
In coaching zoek je de balans tussen ondersteunen en uitdagen. De resultaten van deze analyse: deze drie leiders hebben uitdagende doelen gesteld, die professionals inspireren. Ze hebben hun medewerkers aangemoedigd om mee te denken en hun sterke kanten ondersteund, waardoor doelen werden behaald. De zorgmanagers hebben het lef om te vertrouwen op goede oplossingen vanaf de werkvloer. Ze durven vragen te stellen zonder zelf het antwoord te weten. Ze leggen verantwoordelijkheid bij anderen en spreken hen daar ook op aan. Ze laten zien hoe je stuurt zonder het stuur over te nemen. Deze leiders zijn er vooral om de processen te sturen, niet de inhoud. Het resultaat van deze coachende stijl is innovatieve oplossingen waarbij de betrokken mensen zichzelf ontwikkelen.

Deze drie mannen stellen inspirerende voorbeelden. Belangstellenden zijn dan ook van harte welkom om aan hun eigen coachingsvaardigheden te werken tijdens het programma Coaching for Executives in Healthcare.