Van 7 tot en met 11 april vond in Seoul de Nyenrode Roadshow plaats. Op het programma stonden informatiesessies over Nyenrode Business Universiteit en persoonlijke adviesgesprekken met potentiële studenten. Onder het reisgezelschap bevond zich Sehee Lucia Choi, alumna van de Full-time MSc in Management lichting 26. Tegenwoordig maakt zij als Community Marketeer (International B2B) deel uit van het team van Young Professionals van Nyenrode. Lucia deelde tijdens deze reis haar ervaring als alumna en marketeer.
De keuze voor Nyenrode als werkplek
Lucia werkte eerder als programmacoördinator bij het internationaal onderwijsbureau van een universiteit in Seoul. Daarnaast schreef ze haar scriptie over de ‘Agile onderwijservaring bij Nyenrode’. Hieruit bleek al haar interesse in de onderwijssector. ‘Ik was nog bezig met mijn scriptie, maar was zo enthousiast toen ik deze vacature zag; dit was de baan waar ik voor wilde gaan. Ik ben ervan overtuigd dat werken als internationaal marketeer mijn loopbaan enorm ten goede zal komen. Aangezien het een nieuw gecreëerde functie betrof, voelde het als een unieke kans die zich voordeed. Ik wilde die met beide handen grijpen om er mijn eigen invulling aan te geven. Daarnaast was Nyenrode de eerste plek in Nederland die mijn thuis was, want ik woonde op de campus in Breukelen. Ik ben blij dat ik nog steeds elke dag over de groene campus kan wandelen en de energie van de studenten nu van de andere kant kan voelen. Ik hoop oprecht dat mijn studentenervaring extra waarde toevoegt aan de marketing van Nyenrode.’
Roadshow in Seoul
Tijdens de Roadshow in Seoul kregen Lucia en haar collega Milou van Muilekom de kans om universiteiten, middelbare scholen en bemiddelingsbureaus voor studeren in het buitenland te bezoeken. Zo konden ze persoonlijk kennismaken met potentiële kandidaten voor Nyenrode. ‘Ik vond het vooral een eer om Nyenrode in mijn eigen land te mogen vertegenwoordigen.’ Beide collega's hielden ook informatiesessies bij het Neso-kantoor (Netherlands Education Support Office) van het Nuffic in Korea. ‘Als alumna vertelde ik over mijn eigen ervaring en toonde ik foto's van mijn tijd op Nyenrode. Zo kregen de potentiële studenten een beter beeld. Het feit dat ik de universiteit bezocht waar ik zelf ben afgestudeerd in Seoul, maakte de reis voor mij extra bijzonder. En helemaal om dan als vertegenwoordiger van Nyenrode een ontmoeting te hebben met een staflid op het kantoor voor internationale betrekkingen.’
Het beeld van Nederland bij Koreanen
Na een paar informatiesessies en persoonlijke adviesgesprekken begrepen Milou en Lucia beter waarom Koreanen kiezen voor een studie in Nederland. Koreanen zoeken naar een goede balans tussen werk en privéleven, vanwege de zware werkdruk in Korea en het grote aantal jonge mensen met een burn-out. ‘Milou vertelde me dat ze het gevoel heeft dat Koreanen het idee hebben dat de samenleving in Nederland beter in balans is. Er is meer tijd voor een sociaal en privéleven.’ Daar komt bij dat de Koreaanse maatschappij heel hiërarchisch is, vooral op de werkvloer. Koreanen hebben een positief beeld van Nederland als een plattere samenleving met een liberalere sfeer. Ook voelen ze zich tot Nederland aangetrokken vanwege de internationale zakenwereld en de grote multinationals die er gevestigd zijn. ‘Het gegeven dat je hier een baan kan vinden terwijl je alleen Engels spreekt is een andere grote beweegreden waarom Koreanen voor Nederland kiezen.’ Een ander punt is de luchtkwaliteit in Seoul die geleidelijk verslechtert. Koreanen hopen in Europa, en nog specifieker in Nederland, een groenere en gezondere omgeving te vinden. Vooral degenen met kinderen, of die daar in de nabije toekomst op hopen.
Sterkere relaties
Voor de toekomst hoopt Lucia het volgende: ‘Ik wil Nyenrode graag verbinden aan meer internationale onderwijsorganisaties door als bemiddelaar op te treden en relaties op te bouwen en te onderhouden. Ik streef er absoluut naar om de relaties met de Koreaanse organisaties te versterken en tegelijkertijd meer te leren over andere bedrijfsculturen in verschillende landen. Maar wie ik ook ontmoet, ik begin mijn gesprek altijd met de verhalen over Nyenrode op basis van mijn eigen ervaring als alumna.’