Nieuwe technologische ontwikkelingen, AI, veranderende
regelgeving; de markt waarin je werkt verandert momenteel in een hoog tempo.
Dat vraagt om een andere manier van leiderschap. We spreken erover met Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit. "Je moet open-minded zijn
en dat vergt moed.
Als docent van de module Disruptie, Innovatie en Governance
ziet Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business
Universiteit, dagelijks hoe bedrijven worstelen met deze razendsnelle
veranderingen, die zorgen voor disruptie van de markt. “Daarmee bedoelen we dat
onder invloed van ontwikkelingen – bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen
of nieuwe regelgeving – er verstoringen zijn. En die disruptie zorgt voor
schoksgewijze veranderingen." Ze geeft een paar voorbeelden. "Denk
aan hoe bedrijven als Netflix en Spotify de markt hebben opgeschud. Daarmee
werden verdienmodellen van andere bedrijven ondermijnd."
Nieuwe skills
Wat kun je als leider doen om je bedrijf door disruptieve
tijden te loodsen? Ten eerste onder ogen zien dat de oude manier van werken
niet meer gaat en dat de markt verandert. Dat technologische ontwikkelingen of
regelgeving invloed hebben op hoe het bedrijf werkt en ook op hoe klanten zich
gedragen, meent Koelemeijer.
Vervolgens moeten leiders nadenken over welke veranderingen
ze moeten doorvoeren. Koelemeijer: "En daarbij moeten ze af van dat
stereotype strategisch denken, met een stip op de horizon waar je naartoe gaat
en waar niemand je vanaf houdt. Dat werkt niet meer. Je moet continu bijsturen.
Dat is best moeilijk als je eenmaal een route hebt gekozen met bijbehorende
investeringen. Als manager moet je dus open-minded zijn. Veel managers zullen
zeggen dat ze dat zijn en daar ook hun best voor doen, maar het vergt moed om
het écht te zijn."
Nieuwe theorieën toepassen
In de module Disruptie, Innovatie en Governance leer je als
leider hoe je je kunnen voorbereiden op grote veranderingen in hun bedrijf. Je
leert over scenarioplanning, businessmodellen, competenties en systemen, en hoe
je kunt anticiperen op toekomstige disrupties.
Koelemeijer legt uit: "Je krijgt niet alleen inzicht in nieuwe technologieën, zoals AI, maar ook in hoe deze technologieën de markt veranderen en bedrijven beïnvloeden. Het is essentieel om te begrijpen welke ontwikkelingen echt de moeite waard zijn en wat ze betekenen voor jouw bedrijf en klanten. Daarbij is het belangrijk de hype van de trend te scheiden."
Gerelateerde opleidingen
-
Modulair Executive MBA in Business & IT
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Engels
Locatie:- Breukelen
In de Modulair Executive MBA in Business & IT ligt de focus op technologie als driver van jouw business.
Bekijk opleiding -
Modulair Executive MBA in Business & Sustainable Transitions
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
In de Modulair Executive MBA in Business & Sustainable Transitions ligt de focus op transities die gaande zijn rondom duurzaamheid.
Bekijk opleiding -
Modulair Executive MBA in Public & Private
Startdatum: voorjaar & najaarTaal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
In de Publieke & Private MBA sla je de brug tussen publiek en privaat met een focus op het overbruggen van cultuurverschillen.
Bekijk opleiding -
Global Impact Dynamics
Startdatum: 27 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De module benadrukt het belang van het begrijpen van de ‘New Economic Powers’ en hun invloed op globalisering, economische ontwikkeling en milieuproblematiek.
Bekijk opleiding -
Private Publieke Samenwerkingen
Startdatum: 20 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Leer en begrijp de onderliggende mechanismen en patronen die een rol spelen bij privaat-publiek samenwerken (PPS).
Bekijk opleiding -
Sustainability and Systemic Change
Startdatum: 25 maart 2025Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Zoek naar nieuwe zakelijke kansen voor duurzame waardecreatie.
Bekijk opleiding