Uit onderzoek blijkt dat 70% van de innovaties in organisaties mislukt als gevolg van te weinig draagvlak onder medewerkers. Het grootste risico voor bedrijven is niet dat ze klanten kwijtraken, maar dat ze de betrokkenheid van de werknemers verliezen die innovatie mogelijk maken. Vier Nyenrodianen, Leon Oswald, Maurits Graaf, Boy van Baal en Stijn van der Vat hebben daarom ‘Deepler’ ontwikkeld, een softwaretool om medewerkers te betrekken bij innovatie.
“Nokia, Blackberry, Yahoo en Kodak bewijzen dat het essentieel is om als bedrijf te innoveren en je aan te passen aan de vraag, wil je toekomstbestendig zijn. Om te innoveren is het essentieel om de volledige organisatie hierbij te betrekken”,
aldus Van der Vat.
Motivatie bij innovatie
Zonder betrokkenheid en motivatie van medewerkers kan je niet innoveren. Niet gemotiveerde medewerkers staan innovatie in de weg. Het is dus belangrijk om ze te betrekken en de problemen te filteren zodat je hier gericht aan kan werken. Deepler detecteert
de ideeën van de medewerkers met slimme software en werkt volgens het principe ‘express, explore en excite’.
Van der Vat: “Om de innovatiemogelijkheden in kaart te brengen werken we met een human blockchain technologie waarbij enquêtes middels een algoritme gericht onder het personeel uitgestuurd worden (‘express’). Het zijn korte enquêtes maar vertegenwoordigen wel de stem van de organisatie en zijn volledig anoniem. De resultaten hiervan brengen we in beeld door middel van software in een dashboard (‘explore’). Hieruit volgen concrete acties en ontstaan werkgroepen om de verandering in gang te zetten (‘excite’)”.
Investeren in de toekomst
De Nyenrodianen pitchten hun businessplan online aan een jury tijdens Websummit 2021, de grootste innovatie- en start-upbeurs ter wereld. Na hun online pitch en een gesprek over hun visie op de toekomst van het bedrijfsleven, werden zij uitgekozen om in Lissabon hun verhaal te vertellen.
De beurs vindt dit jaar van 1-4 november plaats in Lissabon. Investeerder en directies van grote multinationals waaronder KPMG, Google, Amazon, Booking.com bezoeken deze beurs en gaan op zoek naar de nieuwste innovaties om in te investeren of te integreren
in hun eigen organisaties.