De Sustainable Development Goals (SDG's), gelanceerd in 2015, zijn pas vijf jaar oud en niet meer weg te denken uit het wereldwijde debat over stakeholders en duurzaamheid. Het belang van de SDG's wordt alleen maar duidelijker door de huidige COVID-19 crisis. De crisis versnelt de sociale, economische en digitale trends, legt de kwetsbaarheden van ons huidige systeem duidelijker bloot en schept ook meer ruimte voor verbondenheid en draagvlak voor duurzaamheid. De vraag is hoe stakeholders en hun belangen een sterkere rol kunnen krijgen door middel van de SDG's.
Afgelopen vrijdag 25 september, tijdens de SDG Action Day, lanceerde Global Compact Network Netherlands, met support van VNO-NCW, de publicatie ‘Stakeholder Inclusion as accelerator for the SDG's’. In de publicatie wordt een nieuw model met zes aspecten van stakeholder engagement gekoppeld aan inspirerende cases van Nederlandse bedrijven en quotes van topbestuurders. Dit levert tien concrete aanbevelingen en een praktische vragenlijst op, waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen gaan.
Uit het rapport komt duidelijk de betrokkenheid naar voren van de top van het Nederlandse bedrijfsleven bij de SDG-agenda. Ook lijkt de rol van stakeholders in de governance van organisaties zich te formaliseren en professionaliseren. Binnen de dynamiek en complexiteit van deze ontwikkelingen zien we twee duidelijke bewegingen.
Waardecreatie
Uit de interviews blijkt dat het bestuur en de commissarissen van de geïnterviewde bedrijven zich duidelijk bewust zijn van de, in wet- en regelgeving verankerde verantwoordelijkheid voor de afweging, belangen van stakeholders. Het, in de Nederlandse Corporate Governance Code, ingebedde begrip aandeelhouderswaarde is sinds 2016 verruild voor lange-termijn waardecreatie en steeds meer organisaties leggen verantwoording af over brede waardecreatie. Ook stewardship codes en een veranderend reguleringslandschap vanuit Brussel nopen aandeelhouders steeds meer om rekening te houden met bredere waardecreatie en reflectie op de consequenties van het vooropstellen van de financiële belangen op korte termijn.
Logische vervolgstappen kunnen zijn om purpose verder te verankeren, zoals onlangs bepleit door tientallen Nederlandse hoogleraren. Ook kunnen de minimale rechten van stakeholders worden verstevigd door de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld IMVO-convenanten en het gebruik van juridische verankering in bijzondere organisatiestructuren. De maatschappelijke BV en andere social enterprises kunnen hier vorm aan geven. Verder kan een gerichtheid op kwaliteit, integriteit en vertrouwen in de verslaggeving, met daarin verantwoording richting alle stakeholders, helpen om de belangen van stakeholders beter zichtbaar te maken en te borgen.
Stakeholders verankeren
Een tweede beweging is om stakeholders steviger te verankeren in de bestaande governance. Deze richting is gaande. Net als aandeelhouders pakweg twee decennia geleden, vragen stakeholders een steeds duidelijker rol in de governance van organisaties. Rechtstreekse vertegenwoordiging lijkt daarbij praktisch uitgesloten gezien de diversiteit, veelheid en organisatiegraad van stakeholders. Juist deze samenhang van belangen, maar ook de slagkracht van organisaties, noopt tot één centraal orgaan voor besluitvorming over respectievelijk toezicht op de afweging van deze belangen.
De huidige crisis lijkt de structurele noodzaak om de uitdagingen van de SDG's in samenhang te benaderen te benadrukken en te accelereren. Het rapport van Global Compact biedt een groot aantal handvatten om, aan de hand van interviews met leidende personen uit het Nederlandse bedrijfsleven, deze samenhang te bereiken en te versnellen.
Erik Breen (Infinsus) is mede-auteur van de publicatie ‘Stakeholder Inclusion as accelerator for the SDG's’, waaraan Herman Mulder (voorzitter bestuur SDG Nederland) en Jeroen Veldman (Cass Business School) hebben bijgedragen. De auteurs hebben dit artikel op persoonlijke titel geschreven.
Deze column is onderdeel van een estafettecolumn en dit artikel is onderdeel van het L.E.S. in crisis kennisplatform. Een platform waar we kennis en kunde delen om leiders en professionals van organisaties te helpen in tijden van crisis.
Gerelateerde opleidingen
-
Blended class Brand Management
Startdatum: 13 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Met de blended class Brand Management til je jouw merk-strategische kennis naar een hoger niveau.
Bekijk opleiding -
Collegereeks Strategische Communicatie
Startdatum: 15 januari 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.
Bekijk opleiding -
Foundations of Management
Startdatum: 14 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.
Bekijk opleiding -
Marketing Leadership Program
Startdatum: 19 maart 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Met het Marketing Leadership Program leer jij - vanuit jouw expertise en ervaring - hoe je het vertrouwen kan winnen van je medebestuurders en hen kan mobiliseren en motiveren om gezamenlijk het verschil te maken.
Bekijk opleiding -
Sustainability and Systemic Change
Startdatum: 25 maart 2025Taal:- Engels
Locatie:- Breukelen
Zoek naar nieuwe zakelijke kansen voor duurzame waardecreatie.
Bekijk opleiding -
Data Analytics en Business AI
Startdatum: 6 februari 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
In deze blended class ontdek je de strategische mogelijkheden van Data Analytics en Artificial Intelligence (AI) voor jouw organisatie.
Bekijk opleiding