Lucas Judge stopte tweeënhalf jaar geleden als tophockeyer en werd direct aangesteld als assistent-coach bij dames 1 van hoofdklasser Laren. Anderhalf jaar geleden maakte hij de overstap naar heren 1 van hoofdklasser Oranje-Rood. Sinds begin januari is hij daarnaast assistent-coach bij de Nederlandse hockeydames. In 2016 nam Judge deel aan de tweede lichting van het Sports Leadership Program aan Nyenrode Business Universiteit. 'Ik wilde mezelf als coach, maar ook als persoon verder ontwikkelen', vertelt hij.
Lucas Judge was ook tijdens zijn spelerscarrière al actief als coach. Hij voltooide de hoogste coachopleiding van de KNHB en de high performance course van de Internationale hockeybond (FIH). Tijdens zijn sportcarrière heeft Judge daarnaast altijd gestudeerd en gewerkt. Toen hij begon als coach werkte hij ook nog fulltime als onderzoeker aan de Universiteit van Wageningen. 'Naast een Bachelor Bewegingswetenschappen in Australië heb ik zowel een Bachelor als Master Economie behaald in Nederland. Ik geloof dat je altijd moet blijven leren, dat je je altijd moet blijven ontwikkelen. Dat zocht ik bij het Sports Leadership Program.'
'Voor mij betekent leiderschap vooral weten wat je eigen visie is, en dat beeld duidelijk kunnen neerzetten terwijl je dicht bij jezelf blijft.'
Judge vervolgt: 'Behalve naar persoonlijke ontwikkeling zocht ik nadrukkelijk naar connecties met mensen uit andere takken van sport en personen die zich op een andere manier met sport bezighouden. Ik wilde niet alleen mijn coachingsfilosofie, maar ook mijn visie over het belang van sport voor de samenleving voor mezelf duidelijker krijgen. Ik denk dat er vaak te hoog wordt opgegeven van leiderschap, alsof dat iets heel bijzonders is. Voor mij betekent leiderschap vooral weten wat je eigen visie is, en dat beeld duidelijk kunnen neerzetten terwijl je dicht bij jezelf blijft. Leiderschap in de sport bijvoorbeeld, is een breder begrip dan alleen winnen of verliezen; sport heeft ook een maatschappelijk rol.'
Sociaal kapitaal
Op de vraag hoe je concreet invulling geeft aan die maatschappelijke rol van sport antwoordt Judge: 'Als coach zit je continu in een spanningsveld. Aan de ene kant heb je de korte termijn, bijvoorbeeld presteren op zondag. Aan de andere kant heb je de langeretermijndoelen, zoals talentontwikkeling; een verantwoordelijkheid die je niet kan negeren. Ik vind dat een onderbelicht onderdeel. Hoe vertaal ik dat naar mijn rol als coach?
'Daarnaast vind ik het belangrijk om na te denken over mijn rol en de rol van het hele team, niet alleen bij heren 1, maar ook binnen de club als geheel. Heren 1 heeft een voorbeeldfunctie, dat moet je gebruiken bij talentontwikkeling. Zowel spelers als staf moeten zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door zelf ook training te geven aan jeugdteams bij de club. Als coach en als heren 1 draag je bij aan het opbouwen van sociaal kapitaal binnen de vereniging. Dit kan worden ingezet voor zowel de maatschappelijke als zakelijke doelen van de vereniging. Het draagt ook bij aan de resultaten van de eerste teams.'
Nederland en Australië
Judge, opgegroeid in Australië maar al dertien jaar in Nederland, kent als geen ander de verschillen in (sport)cultuur tussen beide landen. 'Natuurlijk zijn dingen anders. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in de topsport. In Nederland wordt hard gewerkt aan de topsportinfrastructuur, denk hierbij aan de recente ontwikkeling rondom studie-eisen voor topsporters. Maar toen ik vijftien jaar geleden in Australië studeerde, was dat daar al goed geregeld.'
'Ik geloof er heel sterk in dat spelers niet alleen hun mening moeten kunnen geven maar dat ze ook de kans moeten krijgen om echt verantwoordelijkheid te nemen'
Ook als het gaat om leiderschap en coaching ziet Judge verschillen tussen Australië en Nederland. 'In Nederland is het heel belangrijk dat je mensen de mogelijkheid geeft ook zelf hun mening te geven. In Australië is dat minder het geval, omdat mensen toch sneller geneigd zijn een opdracht te accepteren zonder vragen te stellen. Het gaat niet om beter of slechter, maar hiërarchisch zitten de twee culturen anders in elkaar. Dat maakt in Nederland een rol waar leiderschap een vereiste is uitdagend, maar je krijgt er als leider ook veel voor terug. Ik geloof er heel sterk in dat spelers niet alleen hun mening moeten kunnen geven maar dat ze ook de kans moeten krijgen om echt verantwoordelijkheid te nemen, terwijl dat niet altijd makkelijk is. Uiteindelijk functioneren teams beter, omdat de spelers ook zelf met oplossingen moeten komen.'
Duurzaamheid
Het Sports Leadership Program aan Nyenrode heeft veel aandacht voor duurzaamheid, iets dat Judge ook na aan het hart ligt. 'Leiderschap in de sport betekent voor mij niet dat je je alleen maar richt op de twee jaar waarin je een contract hebt als coach. Je moet ook bezig zijn met wat je achterlaat als je vertrekt. In de relatie met spelers betekent dat voor een coach dat hij zich ook verdiept in het leven van de spelers buiten het veld. Wat willen mensen bereiken, wat is hun ambitie in het leven? Je moet iets samen willen opbouwen. Ik ben er van overtuigd dat langetermijnrelaties uiteindelijk leiden tot meer succes. Ieder jaar iets anders proberen met andere mensen leidt misschien tot succes op de korte termijn, maar uiteindelijk kom je er minder ver mee.'
Wat zijn de belangrijkste lessen die Judge heeft geleerd tijdens het Sports Leadership Program? 'Je komt mensen tegen die op allerlei verschillende manieren met sport bezig zijn. Terwijl het niet je hoofdtaak is als coach, is het heel goed en gezond om te weten wat er naast het veld allemaal nog meer speelt. Wat is het perspectief van een bestuurder, en waar loopt hij tegenaan? En wat denkt een sponsor, worden zijn verwachtingen waargemaakt? Er zijn zoveel verschillende invalshoeken.'
Dit artikel is ook verschenen op Sport Knowhow XL.