De zorg is continu in verandering. Medewerkers hebben steeds te maken met nieuwe technologieën en moeten voldoen aan de nieuwste eisen. Specialismen worden ingewikkelder en specialisten werken steeds meer samen. In deze veranderende wereld kan coachend leiderschap het verschil maken. ‘Veranderingen zijn ook kansen om te groeien’, zegt Marianne van der Pool, samen met Annemarie van der Meer één van de kerndocenten van het programma Coaching for Executives in Healthcare.
Coaching in de zorg is een vak apart. Marianne vertelt: ‘Leiders in de zorg werken veel met zeer hoog opgeleide professionals. Het team heeft een grote behoefte aan autonomie en vakkennis. Ook hebben zij veel hart voor de zaak en hebben het beste voor met hun cliënten of patiënten. Zij zijn niet gebaat bij hiërarchisch of laisser-fair leiderschap. Wel staan zij open voor een leidinggevende die ideeën wil horen om de organisatie verder te ontwikkelen. Het is dan ook belangrijk dat een leidinggevende waardering toont voor hun bijdrage, goed kan luisteren. Een coachende mindset helpt hierbij.’
Volwassen team
Tijdens het programma staan coachingvaardigheden voorop, zoals goed luisteren, vragen stellen en resultaatgerichte gesprekken voeren. Annemarie licht toe hoe belangrijk dat is: ‘De meeste leiders hebben hun functie verdiend, omdat ze goed zijn in oplossingen vinden. Maar ineens gaat dat je in de weg staan. Het belangrijkste bij coachend leiderschap is leren de oplossingen uit je team te laten komen, zonder deze zelf al te hebben bedacht. Je team kan heel veel verantwoordelijkheden zelf dragen. Geef het vertrouwen en ze nemen makkelijker en sneller initiatieven. Ze spelen sneller in op de dynamische zorgwereld. Zo krijg je een volwassen team. Maar durf ook eisen te stellen, want coaching betekent niet dat je altijd moet wachten op de ander.’
Eyeopeners
Om de coachingvaardigheden te vergroten, gaan deelnemers aan de slag met duidelijke coaching- en gesprekmodellen. Marianne: ‘De deelnemers doen veel praktijkoefeningen, zodat ze zich de modellen en technieken goed eigen maken. Deze vaardigheden passen ze direct toe in hun eigen organisatie.’ Annemarie vertelt enthousiast: ‘Vaak zijn de grootste eyeopeners dat ze door andere vragen te stellen ineens een heel andere reactie krijgen. Een voorbeeld: je hoort dat een medewerker middenin een probleem zit en daar veel last van heeft. Managers neigen dan vaak naar analyse van het probleem, vanuit het idee dat dit helpt om de oplossing te vinden. Daarmee wordt dikwijls het probleemgevoel versterkt. Door vragen als: ‘Hoe zou het eruitzien zoals jij het wilt hebben? Waaraan zou je merken dat het de goede kant op gaat?’ onderzoek je niet het probleem maar de oplossing. Dit geeft meestal meer energie en nieuwe perspectieven. Het resultaat is dat je als leidinggevende veel meer effect hebt op de mensen met wie je werkt. Het versterkt je impact.’
International Coach Federation (ICF)
Het programma is opgesteld volgens de richtlijnen en coachcompententies van de International Coach Federation, wereldwijd de grootste beroepsorganisatie van coaches (vertegenwoordigd in 142 landen). Annemarie: ‘Deelnemers die het willen, kunnen hun ICF-accreditatie behalen en dit keurmerk toevoegen aan hun cv. Hiermee toon je aan dat je op een bepaald niveau kan coachen en dat je coaching serieus neemt. Wij zijn beiden internationaal assessor, dus we weten waar we met het programma aan moeten voldoen.