Leiderschap in IT
6 tips over leiderschap in IT
Uit onderzoek blijkt dat velen moeite hebben om het soort leiderschap te ontwikkelen dat nodig is om hun organisaties vooruit te helpen in het gebruik van IT en digitale producten en diensten. Zes tips van Ir. Jan Willem Rietdijk, programma-manager van het Advanced IT Program
1. Straal digitaal enthousiasme uit
Sterk leiderschap is een voorwaarde voor succesvolle digitale transformatie; leiders moeten beschikken over ‘digitaal DNA’, inclusief de nodige kennis en vaardigheden hierover. Managers en leiders moeten ervoor zorgen dat hun plannen voor digitale transformatie robuust, waarde creërend en toekomstvast zijn. Durf te experimenteren met nieuwe technologieën in pilots die kansen bieden voor de organisatie. Maak je business bondgenoot.
2. Zorg dat je stakeholders voelt en voedt
Jouw dynamische omgeving kent vele stakeholders, waarvan sommige belangrijker zijn dan anderen. Zorg voor goede antennes, zodat ook stakeholders in de periferie op de radar blijven. Prioriteren zijn nodig, maar besef dat een onverwachte gebeurtenis ook ‘slapende stakeholders’ ineens invloedrijk kan maken. Ga continue de dialoog aan onder het motto 'wie geeft ontvangt'.
3. Zorg voor een adaptief governance model
Traditionele governance van de IT organisatie is niet meer voldoende. ‘No size fits all’. Zorg voor een adaptieve governance. Met de juiste mix aan stakeholders geef je richting aan de juiste governance resultaten, controles en bereiken van de doelen per domein. En daarmee de mission based teams coachen. Vermijd de flexibele governance zonder borging van resultaten en voortgang. Focus op wel snel kunnen inspelen op kansen, met continue aandacht voor investeringen, risico’s en waarde creatie. Hamer op eigenaarschap.
4. Stimuleer professionals en management om digitale vaardigheden te ontwikkelen
Professionals en management vragen om continue digitale prikkelingen en persoonlijke ontwikkelingen gedreven door technologie gedreven toepassingen. Dat kan alleen slagen als jouw leiderschap dienend is in de werkprocessen, door medewerkers te inspireren, te verbinden en vertrouwen te geven te experimenteren. Tevens ook om management te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid in de digitalisering. Dat vraagt om verandering in mindset en gedrag.
5. Meet en demonstreer
Gebruik meetbare prestatie-indicatoren (KPI's) die de impact van IT-initiatieven op de bedrijfsresultaten kunnen meten. Neem ze op in periodieke monitoring cyclus. Communiceer regelmatig over de behaalde successen en waarde die nieuwe digitale technologie heeft toegevoegd, bezien vanuit de lens van de klant èn medewerker.
6. Verlies je klanten niet uit het oog
Voor iedere organisatie is het succes van een klant hun succes. Uit de feedback van klanten is er altijd iets dat je met IT kan doen om de klantervaring te verbeteren. Nieuwe diensten, gebaseerd op slimme algoritmen en workflows kunnen het verschil maken. Platformen voor optimale klantbediening zijn vitaal voor iedere onderneming en organisatie. Onbegrensde mogelijkheden.
Ir. Jan Willem Rietdijk
Advanced IT Program
Met het beeld van de toekomst is de Business & IT-leider in staat om voortdurend in te spelen om toegevoegde waarde te leveren. Het stelt eisen aan de regie en inrichting van de IT organisatie. Het Advanced IT Program geeft een praktische invulling over alle relevante en actuele aspecten in modern Digitaal- en IT leiderschap op het snijvlak van business, organisatie en IT.
-
Advanced IT Program
Startdatum: 5 maart 2025, 23 april 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Tijdens Advanced IT Program krijg je de kennis, vaardigheden en inzichten aangereikt die nodig zijn om een succesvolle en dynamische IT-leider te zijn.
Bekijk opleiding
Contact
Heb je vragen over de opleidingen, of wil jij je direct aanmelden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend informatiegesprek via + 31 346 291 448 of